מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חנה כהן עולה ממרוקו

מרוקו עיר רבט בשנת 1953
המטוס שסבתי ומשפחתה עלו בו
חטיפתה של סבתי

העלייה ממרוקו של סבתי חנה כהן – אוחיון

בשנת 1953 סבתי חנה כהן ומשפחתה עלו לארץ ישראל מהעיר רבט שהיא בירת מרוקו עלייה חוקית במטוס. סבתי חנה כהן הייתה בת 6, לסבתי היו 2 אחים קטנים ממנה אחות בת 4 ואח בן שנתיים.

בדרך לא"י הם עצרו עצירת ביניים בצרפת, ברגע שנחתו בצרפת הוריה של סבתי הקדישו את רוב תשומת הלב לאחיה הקטנים וכשלא שמו לב, אישה צרפתייה תפסה את ידה של סבתי וגררה אותה בכוח למונית, במטרה לחטוף אותה. בתקופה ההיא חטיפת ילדים הייתה שכיחה.

כאשר הוריה שמו לב שסבתי חסרה הם חיפשו אחריה במהירות בשדה התעופה הם יצאו מהשדה וראו את האישה הצרפתייה מכניסה אותה למונית, אביה של סבתי עצר אותה, הוציא את סבתי מהמונית, ההתקהלות הרבה יצרה בלגן ועניין בשדה התעופה, מיד הגיעה המשטרה ועזרה לסבתי ומשפחתה בפינוי המקום והאישה הצרפתייה הוכנסה לבית הסוהר.

הם נשארו בצרפת בתקופה ההיא היה חורף קשה מאד, אחיה של סבתי חלה בשפעת חמורה והם נאלצו לאשפז אותו בביה"ח בצרפת. הסוכנות היהודית רצו שמשפחתה של סבתי תעלה לא"י ותשאיר את אח של סבתי בביה"ח, משפחתה של סבתי לא הסכימה לעלות לארץ והם נשארו לגור 3 חודשים בצרפת עד של אחיה של סבתי יחלים ורק לאחר מכן עלו לא"י.

הם עלו לישראל לשער העליה הם נשארו שם חצי שנה ולאחר מכן סבתי ומשפחתה עברו למגדל העמק לצריפים. לאחר ארבע שנים נתנו להם את האפשרות לעבור לבית שאמנם היה די קטן אבל לפחות היה בית עם שני חדרים. רק לאחר ארבע שנים נוספות יכלו להוסיף לבית עוד חדר וכך בעצם הם גרו כל השנים.

אמנם הלימודים בבתי הספר היו בחינם, אבל סבתי נאלצה להפסיק ללמוד בכיתה ט', מכיוון שאז לא היה במגדל העמק בית ספר תיכון ולא הרשו להם ללמוד בנהלל.

הזוית האישית

לירון גבאי מביאה את סיפור עלייתה של סבתא חנה כהן – אוחיון.

מילון

שער העלייה
היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי

ציטוטים

”סבתי נאלצה להפסיק ללמוד בכיתה ט', מכיוון שאז לא היה במגדל העמק בית ספר תיכון “

הקשר הרב דורי