מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו של יעקב פלג

נכדתי אלה ואני
אני בגיל שנה
הקליטה הלא פשוטה בארץ ישראל

אני יעקב פלג, סבא של אלה סלובודקין, נולדתי במרוקו בתאריך 21.1.50. משפחתי מנתה ששה אחים ושתי אחיות. כיום אני בן 70, מנהל סניף מזון בהרצליה, יש לי שלושה ילדים ושישה נכדים.

בשנות החמישים המשטר המרוקאי לא אפשר עלייה לארץ, למרות שהמלך חסן החמישי דאג ליהודים והיהודים מאוד אהבו אותו. אני זוכר בילדותי שאבי לקח אותי להלוויתו.

כשעלינו לארץ, עלינו בצורה בלתי לגאלית וכל אחד עלה בכוחות עצמו. אחי עלה לארץ בשנת 1943 דרך צרפת במסווה של ביקור והוא הגיע למחנה עולים במרסיי. בשנת 1956, אחי, אשתו והתינוק שלהם עלו באותה דרך לארץ. שנה לאחר מכן אמי עלתה לבדה בספינת אגוז ויש לציין שבשנת 1961 ספינה זו טבעה עם 48 נוסעים.

בתחילת שנת 1958 עליתי לבית הספר לכיתה א' בבית ספר יהודי. לקראת סוף השנה, אני עליתי לישראל עם אבי ושלושת אחיי. בתחילת המסע שטנו לאי גיברלטר ומשם נסענו למחנה עולים בצרפת. היינו שם כחודש וזאת הייתה נקודת המפגש של המשפחה.

במחנה הסוכנות מאוד דאגה לנו והצילה אותנו ממוות. הם הביאו לנו אוכל ודאגו לתנאי מחייה. לאחר מכן נסענו באונייה בשם "ירושלים" לחיפה. בעזיבתנו השארנו את כל רכושנו שם – את ביתנו, את החנות של אבא והגענו לארץ ללא שום דבר. משם עברנו לקריית גת ואבי הפך מבעל עסק עצמאי לעובד קרן קיימת ושם, בקריית גת חייתי וגדלתי.

הורי היו ציונים, חלומם היה להגיע לירושלים. אמנם דרך העלייה לא הייתה פשוטה וגרנו בקריית גת, אבל בסוף חלומם התגשם והם נקברו בירושלים.

לסיפור שלי יש מסר – שחלומות יכולים להתגשם!

 

תמונה 1
מסיבת אירוסין של אחותי בבית של סבא יעקב בקזבלנקה

 

תמונה 2
אחותי סוזאן ובעלה בשנת 1956 בקזבלנקה

הזוית האישית

סבא יעקב: אני מאוד נהניתי במפגשי תכנית הקשר הרב דורי. היה מאוד מרגש ללמוד ולבלות עם נכדתי.

נכדה אלה: אני גם מאוד נהניתי בתכנית, ללמוד וללמד את סבא ולבלות איתו. במהלך התוכנית למדתי המון מסבא ועליו, הסיפור שלו נותן לי השראה ומלמד אותי לא לוותר על חלומות. זאת הפעם הראשונה שאני שומעת את הסיפור ואני חושבת שהייתי צריכה לשמוע אותו פעם וללמוד מהדרך שבא הגיעה המשפחה לארץ.

מילון

בלתי לגאלי
לא חוקי

אגוז ספינה
אגוז (במקור: פִּיסס, Pisces) הייתה ספינה ששימשה לעליית יהודי מרוקו למדינת ישראל, תוך יציאה מארצם בניגוד למדיניותה, שאסרה עליית יהודים לישראל. הספינה פעלה בחשאי, ונודעה בעקבות טביעתה ב-10 בינואר 1961 ואובדן כל 44 נוסעיה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חלומות יכולים להתגשם“

הקשר הרב דורי