מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו לקיבוץ גת

ליבי וסבתא חוה
כשהגעתי לקיבוץ
היה לי ברור שאני רוצה לעלות ולחיות בקיבוץ

נולדתי בשנת 1947 בעיר סאפי במרוקו. כשהייתי בת 16 החלטתי שאני רוצה לעלות לארץ ישראל.  אבא שלי מאוד התנגד ולאמי היה קשה, אך בסוף היא הבינה אותי והבינה שזה לטובה. התכנית הייתה שאני עולה עם שני האחים שלי, אך התכנית השתנתה והם עלו ביחד חצי שנה לפני. אני עליתי עם הדודים שלי בשנת 1963, כאשר לי היה ברור שאני רוצה לעלות ולחיות בקיבוץ (ככה הגעתי לקיבוץ גת).
 
במרוקו כשרציתי להוציא דרכון, אבא שלי הלך איתי למשטרה וכל שהיה עלי לעשות זה לענות בתשובות חיוב לשוטרים כגון: "את נוסעת לבקר את המשפחה בצרפת? וחוזרת?" "כן" (בנוסף אבא שלי שיחד את השוטרים כספית) וכך הייתי יכולה לקבל את הדרכון שלי.
 
עלינו על אוניה והפלגנו לאיטליה, מאיטליה הפלגתנו שוב באוניה שקראו לה "הרמס" לארץ. כשהגענו לארץ הדודים נסעו לאשקלון ואני לבדי הגעתי לקיבוץ גת. כשהגעתי לקיבוץ הקבוצה שלי , במסגרת "חברת הנוער", הייתה בטיול אז חברת קיבוץ שיודעת צרפתית, לקחה אותי אליה הביתה ואירחה אותי. היה לי מאוד נעים ששוחחה איתי בצרפתית.
בקיבוץ, בחודשים הראשונים לעלייתי ארצה לקיבוץ היה לי קשה מהגעגועים לבית, אך אני הייתי שלמה עם ההחלטה למרות הקושי. בחברת הנוער שלי מבחינה חברתית התאקלמתי מצוין ואפילו הייתי פעילה מאוד בקיבוץ, והחברים הוותיקים התייחסו אליי מאוד יפה, ואני אהבתי אותם מאוד.
 
רן בעלי ואני
בגיל 17 הכרתי את בעלי רן שהיה בתקופה הזאת חייל בצנחנים. היינו חברים שנתיים ובגיל 19 וחצי התחתנו בגדרה כי בזמנו הקיבוץ לא הסכים שהרב יגיע לקיבוץ ושתערך חופה דתית. (אחר כך נערכה מסיבה גדולה בקיבוץ לרגל החתונה). 
                                          

רן בעלי ואני    אני ובעלי רן גרנו בקיבוץ במשך 30 שנה, ולאחר מכן עזבנו ועברנו  לכפר      הנוער קדמה (נוער בסיכון), ושם עבדתי 20 שנה וכשיצאנו לפנסייה עברנו
   לישוב ורדון.
  כיום יש לנו 4 ילדים ו13 נכדים.    
 
 
 
רן בעלי ואני
 
  
 
 
  

 
 

 
 
 
העשרה
חברת הנוער: "חברת נוער היא קבוצה של נערים ונערות בשכבת גיל דומה, שנקלטו יחד בקיבוץ ללא הוריהם ומשפחתם הביולוגית, כחלק מתוכנית חינוכית, התיישבותית או חברתית….החל משנות ה-70 השתנה אופיין של חברות הנוער. חבריהן לא היו עוד עולים כי אם ילידי הארץ, שבאו בעיקר מקרב משפחות מצוקה ומשכונות, ובמקרים אחדים 'השלימו' כיתה חסרה בקיבוץ".
קדמה, כפר נוער: "כפר הנוער קדמה הוקם בשנת 1979. זהו כפר נוער טיפולי  הנותן מסגרת לימודית-חינוכית-טיפולית הכוללת בית ספר תיכון, פנימייה ומערך טיפולי. הכפר שם לו למטרה לסייע לתלמידים בני 13 – 18 שנשרו ממסגרות חינוכיות ולהעצימם".
 תשע"ו

מילון

קדמה
כפר הנוער קדמה הוקם בשנת 1979. זהו כפר נוער טיפולי הנותן מסגרת לימודית-חינוכית-טיפולית הכוללת בית ספר תיכון, פנימייה ומערך טיפולי. הכפר שם לו למטרה לסייע לתלמידים בני 13 - 18 שנשרו ממסגרות חינוכיות ולהעצימם.

חברת הנוער
חברת נוער היא קבוצה של נערים ונערות בשכבת גיל דומה, שנקלטו יחד בקיבוץ ללא הוריהם ומשפחתם הביולוגית, כחלק מתוכנית חינוכית, התיישבותית או חברתית....החל משנות ה-70 השתנה אופיין של חברות הנוער. חבריהן לא היו עוד עולים כי אם ילידי הארץ, שבאו בעיקר מקרב משפחות מצוקה ומשכונות, ובמקרים אחדים 'השלימו' כיתה חסרה בקיבוץ

ציטוטים

”בחודשים הראשונים לעלייתי ארצה היה לי קשה מהגעגועים לבית, אך אני הייתי שלמה עם ההחלטה. “

הקשר הרב דורי