מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו לישראל

אני ביחד עם סבתי ורדה
סבתא ורדה בצעירותה
עלייתה של סבתי באוניית מעפילים ממרוקו

סבתי ורדה נולדה בשנת 1951, בקזבלנקה שבמרוקו, ועלתה לארץ בגיל חמש. סבתי הייתה הבת הבכורה במשפחה לכן לקחה את האחריות ועזרה להורים בפרנסתם ובגידול אחיה הקטנים. בכל יום כשחזרה מבית הספר הייתה עוזרת באיסוף ביצים מהלול שלאחר מכן היו נמכרות בשוק או לתנובה.

עלייתה ממרוקו:

בשנת 1956סבתי ורדה עלתה יחד עם סבי ארצה ממרוקו מכיוון שהם מאותה המשפחה. הם עלו לארץ באוניית מעפילים ממרוקו לצרפת ומצרפת לישראל. בשנה זו (1956), העלייה הייתה עלייה משמעותית ממרוקו מכיוון שהמצב שם היה מסוכן, מוסלמים תקפו יהודים.

קליטתה בארץ ישראל:

כאשר סבתי הגיעה לארץ עם סבי  הם פוזרו באזורים שונים, סבי ומשפחתו התיישבו בבאר שבע בשכונה ה’ במעברת פחונים, שם הם חיו בצפיפות ובתנאים לא קלים. הם גידלו ירקות בגינה והתפרנסו מעבודות מזדמנות, ובהמשך חייהם היו טובים יותר.

סבתי הגיעה עם משפחתה למושב כסלון באזור הרי יהודה, המקום לא היה מפותח ולשם פרנסתם  ומחייתם הם עסקו בחקלאות וגידלו עופות מטילות ביצים, ועצי פרי. סבתי זוכרת חוויות רבות מהמושב בו גדלה, כמו טיולים בטבע בקרבת שלל גוונים צבעוניים של כלניות ורקפות, רכיבה על סוסים במושב, קטיף אפרסקים ועוד..

השתלבותה בארץ ישראל:

סבתי חיה בקהילה שעלתה ממרוקו ולכן היא ומשפחתה המשיכו לדבר בשפתם במשך תקופה ארוכה. מאוחר יותר הם השתלבו בחברה, ראו איך חבריהם מדברים ולאט לאט למדו את השפה העברית.

הזוית האישית

מאוד שמחתי לעבוד עם סבתא, היה מעניין לשמוע על ילדותה ועברה ובמיוחד על עלייתה, עבור שתינו זו הייתה חוויה כיפית ומעניינת שלא נשכח לעולם.

מילון

מעברה
ישוב ארעי לעולים חדשים לארץ ישראל בשנות החמישים.

ציטוטים

”"מאוחר יותר הם השתלבו בחברה, ולאט לאט למדו את השפה העברית"“

הקשר הרב דורי