מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו לארץ ישראל

נכדתי ואני נהנות בקשר הרב דורי
אני בילדותי
אסור לוותר!

שמי דינה מלכה שממה, סבתא של ספיר נכדתי האהובה. נולדתי במרוקו בשנת 1958 מקום מגורי- הרצליה. התחתנתי בשנת 1976 למאיר ונולדו לנו ארבעה בנים.

 

תמונה 1
אני ובעלי מאיר

אבא ואמא החליטו בסוף שנת 1948 לעלות לארץ ישראל. זה היה חלום עבורם. הם עלו יחד כל המשפחה – אמא, אבא, סבתא ושלושת אחיי. התלאות בדרך היו קשות ביותר.

הורי הגיעו לארץ למעברה שקראו לה אגרובנק בחדרה. זו הייתה מעברת אוהלים. החיים בארץ היו מאוד קשים. חול וביצות ותנאים קשים ביותר! אבא עבד ברכבת, אמא טיפלה בילדים. המזון חולק בתלושים, בהקצבה – בשר, ביצים וכדומה. "החורפים בארץ היו מאוד קשים", אמא סיפרה. האוהלים היו פשוט עפים מפאת הרוח והגשם. הילדים הסתובבו בין האוהלים. לא היו גנים ולא בתי ספר.

בארץ נולדו להוריי עוד  שני ילדים, ובגלל הקושי הגדול החליטו הוריי שהם חוזרים למרוקו. לאחר שחיו בארץ בין-7 ל-8 שנים, והם חזרו – אמא, אבא, סבתא וחמישה ילדים.

במרוקו היו להורים חיים טובים ונוחים. לאבא הייתה חנות נעליים והיה סוחר עם הערבים. שם נולדו להוריי עוד חמישה ילדים.

בסוף שנת 1962 הייתה עלייה גדולה של יהודי מרוקו לארץ ישראל. רוב היהודים עזבו את מרוקו וגם הוריי החליטו שהם עוזבים – אבא, אמא, סבתא ועשרה ילדים.

הסוכנות היהודית הבריחו אותנו מהעיר שלנו, ספרו, לקזבלנקה ומשם לצרפת. שהינו בצרפת שישה חודשים. מצרפת עלינו לארץ באנייה שקראו לה פלמיניה.

הגענו לארץ, כל הנוסעים באנייה חולקו לערים שונות בארץ.

אחותי הגדולה דיברה עברית. כשהיינו באנייה שמענו אנשים מדברים על עיר יפה, עם חוף ים, והחלטנו גם אנחנו שאנו רוצים את הרצליה- ומאז ועד היום אנחנו בהרצליה.

אמי, סטה ואבי, יהודה נפטרו וגם אחותי הגדולה, פאני. יהיה זכרם ברוך.

 

הזוית האישית

דינה: עם כל הקושי חזרנו לארץ כי אין לנו ארץ אחרת. אני הרגשתי כשעבדתי עם ספיר שאלו לא השעות היחידות שלנו ביחד אבל היה לי כיף, נהנתי מאוד, אהבתי מאוד לספר לספיר על העלייה ממרוקו ולהקשיב לדעותה על הנושא.

ספיר: למדתי מהסיפור שעם כמה שקשה, חוזרים ועושים את כל המאמץ כדי להצליח כי אין דבר שיכול לעמוד בדרכו של אדם אם יש לו מטרה חדה וברורה.

מילון

מדיניות תלושים
תוכנית ממשלתית המאפשרת למחזיקים בתלושים לרכוש תמורתם מזון, או מצרכים אחרים כפי שהוגדרו על ידי הממשלה. מדיניות זו ננקטת כאמצעי לתמיכה באוכלוסיות חלשות ונזקקות סעד, או בזמן של מחסור במוצרים.

ציטוטים

”לאחר 8 שנים בארץ, הוריי החליטו לחזור למרוקו“

הקשר הרב דורי