מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מטורקיה לארץ ישראל

אלמוג הילל ועדינה חיבה
סבתא וסבא
על עלייתם של סבתא דינה וסבא כל אחד מארץ אחרת והקמת המשפחה בארץ ישראל.

ילדות עלייה והתיישבות בארץ

סבתא שלי, עדינה חיבה, נולדה בשנת 1948 בטורקיה בעיר הנמצאת ממש בגבול סוריה ושמה "גזיאנטפ",למשפחה בת 4 ילדים. היא ומשפחתה גרו בשכונת יהודים שם דברו ערבית וטורקית והחיים שם היו טובים

מאוד. בשנת 1949, כאשר סבתי הגיעה לגיל שנה משפחתה החליטה שהם רוצים לעלות לארץ ישראל.  
הם הגיעו בספינה.
בהגיעם לארץ הם התגוררו בתחילה בפחוני ברזל. באותה התקופה המצב בארץ לא היה טוב.              
היה קושי כלכלי גדול, התנאים היו נוראיים, היה מחסור באוכל ובנוסף, הם גם לא ידעו היטב את השפה בשל היותם עולים חדשים.
 
להוריה של סבתא לא היה מקצוע לעבוד בו ולכן עבדו בעיקר בעבודות יזומות. לסבתי ולאחיה לא הייתה מסגרת קבועה והם בילו את רוב היום במשחקים בחוץ כמו חבל, קלאס ובעץ התותים. במהלך היום הם כמעט לא שהו בביתם כיוון שהמקום היה חשוך וחנוק. לאחר מספר שנים המשפחה עברה לדירת חדר בתל אביב.
 
הקמת משפחה
סבא שלי ומשפחתו חיו בעיראק. המשפחה הייתה אמידה מאוד, ועיסוקם העיקרי היה במסחר. בשנת 1951כאשר סבי היה בן 18 הם החליטו לעלות לארץ. הם הגיעו במטוס ישיר מעיראק. כמו בסיפור של סבתי,בהגיעם לארץ התנאים היו לא טובים וכך יצא שהתגוררו 8 אנשים בדירת שתי חדרים.                          
סבי לחם במלחמות רבות בארץ.לסבתא שלי יש חברה טובה אותה היא נהגה לבקר לעתים קרובות. חברה זו היא במקרה אחות של סבי.בזמן הביקורים היא פגשה את סבי והשניים התאהבו. כעבור כמה שנים, בשנת 1968 הם התחתנו בתל אביב ועברו יחדיו לבת ים שם הקימו משפחה. עם הזמן נולדו להם 3 ילדים, אמי, דודתי מיכל ודודי אופיר.
 
העשרה
יהדות טורקיה היא אחת הקהילות היהודיות העתיקות והמשפיעות באזור הבלקן ובאזור המזרח התיכון, שני אזורים שטורקיה מהווה חלק מהם. כבר בימי הבית השני התיישבו יהודים באסיה הקטנה ויש על כך עדויות היסטוריות. שרידי בית כנסת מהמאה ה-4 לפנה"ס נמצאו בעיר סרדיס, בירתה של ממלכת לידיה הקדומה. שמה של סרדיס היה "Sfard", אולי "ספרד" המוזכרת בספר עובדיה שנאמר: "וְגָלֻת הַחֵל-הַזֶּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר-כְּנַעֲנִים, עַד צָרְפַת, וְגָלֻת יְרוּשָׁלִַם, אֲשֶׁר בִּסְפָרַד יִרְשׁוּ, אֵת עָרֵי הַנֶּגֶב. בתקופה הביזנטית הייתה באסייה הקטנה ובארצות הבלקן קהילה יהודית רומניוטים אשר הגיע מארץ ישראל.(ויקיפדיה)
 
תשע"ו   2016

מילון

גזיאנטפ
גזיאנטפ היא עיר בדרום-מזרח טורקיה. העיר, המשמשת כבירת נפת גזיאנטפ, היא העיר הגדולה במחוז דרום-מזרח אנטוליה. לעיר מעמד של עיר מטרופוליטנית, ולפי מפקד שנערך בשנת 2000 מנתה אוכלוסייתה 853,512 תושבים. בשל קצב הגידול המהיר, ההערכה היא כי בעיר התגוררו בשנת 2007 למעלה ממיליון תושבים.

ציטוטים

”במהלך היום הם כמעט לא שהו בביתם כיוון שהמקום היה חשוך וחנוק“

הקשר הרב דורי