מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מטורקיה בשנת 1949

אני ויונתן בזמן איכות
חוגגים את הפסח בארץ ישראל
לחיות בארץ ישראל

העלייה

נולדתי בטורקיה בעיר איסטנבול בשנת 1929. להורי קראו עזריה ועליזה ולאחיי אוז'ניה, אברהם, יאיר, שרה, יעקוב, סול. בילדותי גרתי באיסטנבול ולמדתי בבית ספר. אהבתי לטיל ולשחק. בגיל 14 התחלתי לעבוד. להורי לא היה מספיק כסף לטפל בי ובאחיי ולכן עבדתי בכל מיני מפעלים בטורקיה.

התגוררנו בטורקיה בשכונה יהודית. ואשר רצינו לעלות לארץ, הטורקים לא הסכימו שנעלה. הם לא הרשו לנו לעלות כי רצו לגייס אותנו לצבא הטורקי. ברחתי עם קבוצה של 125 בחורים, בני 20. היה זה בתאריך  23.4.1949. הפלגנו בספינה ולארץ ישראל. הפלגנו בים במשך ארבעה ימים. הספינה הייתה שייכת לארגון יהודי שעזר להעלות אותנו ולכן כל העלייה שלי לארץ הייתה מסודרת ומאורגנת.

התאקלמות בארץ ישראל

כשהגענו לארץ שיכנו אותנו במעברה בעיר רעננה. שם גרנו במשך שבע שנים. במעברה היו לנו שני צריפים שבהם היו שתי מיטות קטנות. בסוף השבע שנים נתנו לנו שיכון בהרצליה בשכונת יד התשעה (שביב). במהלך כל השנים ניסיתי להביא את הורי ואחי לגור איתי בארץ. לאחר שנה עלו הורי ואחיי הקטנים רק אחי הגדול נשאר בטורקיה ולאחר שנתיים גם הוא עלה לארץ. כשהורי עלו שיכנו אותם במעברה בבית-לייד אחרי שנה וחצי הצלחנו להביא את הורי ואחי לגור איתנו בהרצליה.

תמונה 1
תמונה מהצבא

שרותי בצה"ל

התגייסתי בשנת 1950 לצה"ל ליחידת גולני, התנדבתי להילחם במלחמת סיני בשנת 1956. רציתי להילחם כדי לעזור למדינת ישראל להתפתח. במהלך המלחמה מדינת ישראל כבשה את חצי האי סיני.

למרות כל הקשיים שבעלייה בארץ ובהתאקלמות אחרי הצלחתי לגור פה, להקים משפחה ולחיות חיים טובים  לתרום לחברה ולנסות להיות בן אדם הכי טוב שאפשר.

כיום אני מקווה שנכדי יעבירו את דרכי ויצליחו בחיים.

הזוית האישית

ניסים: אני ממש נהנתי לבוא הנה, בכל יום ראשון לתכנית הקשר הרב דורי. אני למדתי את מיומנויות המחשב והכרתי חברים חדשים.

יונתן: אני אהבתי לבוא לפה לדבר עם ניסים וללמוד על ההיסטוריה מהסיפורים שהוא סיפר לי.

מילון

תורשה
תהליך שבו מועבר תכונות מהורים לילד

ציטוטים

”לא משנה מה קורה בסוף הכל יסתדר“

הקשר הרב דורי