מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מחומס שבלוב לאשקלון

בבית הספר 'אור מנחם'
בטיול בירושלים
המצב הכלכלי היה קשה, הם חיו בעוני בבתים קטנים. וכל הילדים במשפחה הצטופפו בחדר אחד.

הנכד משה דאבוש מתעד את סיפורו של סבא עמרם.

סבי עמרם דאבוש ז"ל נולד בשנת 1933 בעיירה ח'ומס, השוכנת על חוף הים התיכון, בחבל טריפוליטניה, כ- 120 קילומטר ממזרח לעיר טריפולי, בצפון מערב לוב. להוריו אסתר ועמוס דאבוש ז"ל. לסבי עמרם היו  7 אחים ואחיות.

בתקופת מלחמת העולה השנייה היו הפצצות קשות של בנות הברית על העיירה חומס יהודים רבים נמלטו מאזור חומוס לכפרים בסביבה. הם נשארו שם תקופה ארוכה יחסית. מששבו כל בתיהם נבזזו עד הפריט האחרון. כשהסתיימה המלחמה, והסכסוך הישראלי – פלסטיני עלה לסדר היום נעשתה אווירה עוינת מאוד כלפי היהודים.

העלייה מלוב

בשנת 1949 כשסבי היה בגיל 16 עלתה משפחתו לארץ. הם היו צריכים לארוז את כל רכושם בלוב ולהתארגן כדי לעלות לארץ. מלוב הם הפליגו באנייה ישנה ורעועה וההפלגה בה לא הייתה קלה. לאחר נסיעה ארוכה וקשה, האנייה הגיעה לחוף מבטחים ועגנה בנמל חיפה. משם הם נשלחו על ידי פקידי הסוכנות למעברה שבאשקלון. הם הועלו בחיפה על משאיות לאחר טלטולי דרך  הם הגיעו מעברה באשקלון. בתקופה מאוחרת יותר עברו לגור בבית בשכונת השיכונים.

המצב הכלכלי בארץ היה מאוד קשה. הם חיו בעוני, בבתים מאוד קטנים וכולם היו צריכים להצטופף ולישון בחדר אחד.

סבא סיפר, שפעם לא היו משחקי מחשב, ולכן כל היום הם היו משחקים בחוץ כדורגל, מחוגה, מחבואים ותופסת. הם גם היו בונים דברים ויוצרים. בתקופה ההיא גם לא היו טלפונים,  והתקשורת עם בני המשפחה הרחוקים הייתה באמצעות מכתבים.

סבי התגייס לצבא ושירת בגדוד גולני. הוא עבר מלחמות בזמן השירות שלו. הוא נלחם במלחמת ששת הימים המלחמה היHתה קשה כאשר שבע ארצות ערב נלחמו נגדנו: מצרים, ירדן, סוריה, עירק, ערב הסעודית, כווית ולוב.

הוא נלחם גם במלחמת יום כיפור זאת הייתה מלחמה קשה בזמן שנלחמנו במצרים ובסוריה אשר תקפו אותנו בשנת 1973. הוא עבר גם את מלחמת המפרץ.

הקמת המשפחה

סבי וסבתי היו בני דודים. אבל למרות היותם קרובי משפחה הקשר ביניהם היה רחוק, כי כל אחד עבר דרך אחרת עד שהגיע לישראל. סבי התחתן בשנת 1956 עם אשתו יולנדה (סבתי) ז"ל

סבי הכיר את סבתי כשהיה חייל בצפון הארץ. באחת מהחופשות שקיבל הוא נסע לבקר את דודו שהיה גר בטירה. שם הכיר את בת דודו יולנדה והם החליטו להינשא, הם עברו לגור באשקלון בשכונת שיכונים.

לסבי יש שישה ילדים: הבכור עמוס נולד ב-1957,השני שלמה נולד ב-1958 השלישי יוסי נולד ב-1959 הרביעי אורי (אבי) נולד ב-1961 החמישית אסתר נולדה ב-1964 השישית מירי נולדה ב- 1970.

כשהורי התחתנו ונולד אחי הגדול עמיר הוא נקרא על שם סבי עמרם. אני לא זכיתי להכיר את הסבים והסבתות שלי, הם נפטרו לפני שנולדתי. אבל אני מאוד מעריך אותם ורוצה ללמוד מדרכם. אני נקראתי על שם סבי השני שנקרא משה.

הזוית האישית

משוב משה: אני למדתי מהתכנית הרבה דברים על משפחתי ועל העבר ואני משתוקק להכיר את סבי וסבתי.

משוב אבא: נהניתי מאוד מהתעניינות שגילה משה, מהשאלות שהבן שאל אותי על המשפחה המורחבת וכן על אבי ז"ל ועל אמי ז"ל.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967, בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

מלחמת המפרץ
הידועה גם כמלחמת המפרץ הראשונה, כמבצע סופת מדבר, או כאם כל המלחמות בפי מנהיג עיראק באותה תקופה, סדאם חוסיין, היא מלחמה שהתרחשה מ-2 באוגוסט 1990 ועד 28 בפברואר 1991 (מבצע סופה במדבר החל ב-17 בינואר 1991), ובמהלכה הוקמה, ברשות האומות המאוחדות, קואליציה בראשותארצות הברית בת 34 מדינות, שמטרתה הייתה שחרור כווית הכבושה.

ציטוטים

”למרות הקושי והסבל שמחנו להגיע לארץ ישראל הארץ המובטחת.“

הקשר הרב דורי