מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מהונגרייה למושב חמד

אני וסבא
המצבה של סבא של סבא
מאת תומר ומשה גרוסמן

נולדתי בשנת 1946 בעיר דברצן, בהונגריה.

בשנת 1956 פרצה מהפכה כנגד השלטון ההונגרי והצבא הסובייטי שהיה מוצב בהונגריה. התחוללו קרבות ברחובות בין האזרחים כנגד השלטון והצבא הסובייטי. בסיום המרד נפתחה אפשרות לזמן מוגבל לעזוב את הונגריה, הוריי החליטו להשאיר הכול מאחוריהם ולעלות למדינת ישראל.

המרד ההונגרי – 1956: "המרד ההונגרי היה מרידה עממית נגד השפעתה של ברית המועצות ושליטתה בהונגריה, שאירעה בחודשים אוקטובר ונובמבר בשנת 1956. המרד דוכא באופן ברוטאלי על ידי כוחות הצבא האדום. כ- 2,500 הונגרים וכ-700 חיילים סובייטים נהרגו, אלפים נוספים נפצעו, וכ-250,000 הונגרים עזבו את המדינה כפליטים. המרד היווה קו פרשת מים ביחסם של קומוניסטים במערב אל המשטר הסובייטי, וכן נקודת מפנה ביחסיה של ברית המועצות עם מדינות החסות שלה בגוש המזרחי." ( ויקיפדיה).

עזבנו את הונגריה ברכבת מבודפשט לגנואה שבאיטליה. לאחר שהות של מספר ימים עלינו על האנייה ירושלים להפלגה של כשבוע ימים בים סוער. בתום ההפלגה הגענו לנמל חיפה בתור עולים חדשים.

המרד ההונגרי היה מרידה של העם ההונגרי נגד השלטון הסובייטי בהונגריה, שאירעה בחודשים אוקטובר ונובמבר בשנת 1956. המרד הופל בצורה גסה. 2,500 הונגרים וכ-700 חיילים סובייטים נהרגו, אלפים נוספים נפצעו, וכ-250,000 הונגרים עזבו את המדינה כפליטים.

בשנת 1957 נפתחנו שערי הונגריה בעקבות הצלחת המרד. הוריי החליטו מטעמים ציונים לעלות למדינת ישראל. בחודש יוני 1957 הגענו לנמל חיפה.

הסוכנות היהודית שלחה אותנו לגור בבית שאן. גרנו בבית שאן תקופה קצרה לאחר מכן עברנו למגורי קבע במושב חמד.

תמונה 1

מושב חמד: "הוא מושב דתי באזור המרכז ליד העיר אור יהודה השייך למועצה אזורית עמק לוד. המושב נמנה עם מושבי הפועל המזרחי. המושב הוקם בשנת 1950 על ידי חיילים משוחררים מצה"ל שעלו לארץ מצ'כוסלובקיה, פולין ורומניה."

מילון

מרד
מרד או מרי (התקוממות) הוא סירוב להכרה בסמכות. מונח כללי זה מקיף אוסף של התנהגויות, החל מאי ציות אזרחי ועד לניסיונות מאורגנים ואלימים להרוס סמכות מבוססת

המרד ההונגרי
המרד ההונגרי היה מרידה עממית נגד השפעתה של ברית המועצות ושליטתה בהונגריה, שאירעה בחודשים אוקטובר ונובמבר בשנת 1956. המרד דוכא באופן ברוטאלי על ידי כוחות הצבא האדום. כ- 2,500 הונגרים וכ-700 חיילים סובייטים נהרגו, אלפים נוספים נפצעו, וכ-250,000 הונגרים עזבו את המדינה כפליטים. המרד היווה קו פרשת מים ביחסם של קומוניסטים במערב אל המשטר הסובייטי, וכן נקודת מפנה ביחסיה של ברית המועצות עם מדינות החסות שלה בגוש המזרחי.

מושב חמד
הוא מושב דתי באזור המרכז ליד העיר אור יהודה השייך למועצה אזורית עמק לוד. המושב נמנה עם מושבי הפועל המזרחי. המושב הוקם בשנת 1950 על ידי חיילים משוחררים מצה"ל שעלו לארץ מצ'כוסלובקיה, פולין ורומניה.

ציטוטים

”join the revolution“

הקשר הרב דורי