מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מבוכרה למלחמת יום הכיפורים

סבתא ברטה במפגש משותף עם נכדתה נועה
נכדתי נועה מונרוב
לאחר מכן, יומיים בלבד מאז שהגענו לישראל, פרצה מלחמת יום הכיפורים. הבהלה הייתה גדולה.

שמי ברטה מונרוב נולדתי בשנת 1960 להוריי משפחת יעקובוב, בבוכרה  בירת מחוז בוכרה באוזבקיסטן, ואחת הערים הגדולות במדינה זו.

בגיל 13 עליתי לארץ בח' תשרי תשל"ד 1973. היה זה, יומיים לפני יום הכיפורים. הגענו בחצות הלילה, נחתנו בשדה התעופה בן גוריון לוד,  שם פגשנו את פקידי העלייה  והקליטה. ומשם לקחו אותנו באוטובוסים ל"מרכז הקליטה" בעפולה. ושיכנו אותנו בבתים ללא חשמל.

כשנכנסתי לשירותים, טרקתי את הדלת אחרי. וכאשר רציתי לצאת, לא הצלחתי.  כי פשוט לא ידעתי איך משתמשים בידית. לקול קריאותיי, הגיעו הוריי, וניסו לחלצני אך ללא הועיל גם הם לא הצליחו..  אך פתאום, מרוב תסכול ועייפות, לחצתי על הידית ללא מחשבה יתירה ולפתע… הדלת נפתחה לרווחה. ההורים שלי ואני לא הבנו איך הצלחתי לצאת. היה נראה לנו כמו נס. הלכנו לישון, ובבוקר 'חקרנו' איך משתמשים בידית.

לאחר מכן, יומיים בלבד מאז שהגענו לישראל, פרצה מלחמת יום הכיפורים. הבהלה הייתה גדולה מאוד. אנו, שלא ידענו אף מילה בעברית היינו מבוהלים שבעתיים. נאלצנו לקבל תדריכים והסברים בתנועות ידיים. ב"ה המלחמה הסתיימה בשלום.

הזוית האישית

סבתא ברטה והנכדה נועה נפגשו בתכנית הקשר הרב דורי ותיעדו את סיפורה של סבתא.

נועה מונרוב:  שמחתי להשתתף בתכנית ולתעד את סיפורה של סבתא שלי ברטה.

תמונה 1

מילון

מרכז קליטה
הוא מוסד מגורים בו מתגוררים עולים חדשים מיד לאחר עלייתם לישראל. זו שיטת דיור ייחודית לישראל, שמטרתה לאפשר לעולים החדשים להתאקלם, בסביבה תומכת, בחברה הישראלית במסגרת תהליך הקליטה. מרכזי הקליטה ממוקמים לרוב במקומות מרכזיים בערים השונות. ברוב מרכזי הקליטה ניתן ללמוד את השפה העברית במסגרת אולפן

ציטוטים

”היום אני גרה בערד קרוב לילדיי ונהנית כל יום להיות במחיצתם. “

הקשר הרב דורי