מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מאתיופיה

חוה ושיראל
התמונה שנשלחה לבעל בארץ
הגעגועים והקשיים עד לעלייה הנכספת לארץ
 נולדתי בשנת 1942 באתיופיה, בעיר תגריי. את לימודיי התחלתי רק כשכבר היו לי 3 ילדים והצלחתי לסיים 7 שנות לימוד. לפני זה לא הייתה מודעות ללימודים. מאוד רציתי ללמוד, אך אבא שלי לא שלח אותנו ללמוד מכיוון שהיה חוק שאסר לתת לבנות ללמוד. מאוחר יותר עברנו לעיר אחרת. לא היו לי חיים כתלמידה, ואני מאוד מצטערת על כך. את טעות זו תיקנתי בכך שאת ילדיי כולם שלחתי ללמוד וכיום הם נמצאים בתפקידים חשובים. זיכרון מהעלייה – בעלי יעקב עלה לארץ והשאיר אותי באתיופיה עם שלושה ילדים ובהריון, בחודש השישי. לאחר שילדתי שלחתי את שלושת ילדיי לארץ ואני נשארתי עם תינוק בן חודשיים ועם אחותי ובתה.
תמונה 1
בעלי שלח לי כרטיס טיסה, לי ולבני התינוק, ובאותו זמן הגיעו לעיר אנשים מהסוכנות ואמרו שהם מעוניינים להעלות 10 אנשים לארץ. סיפרתי להם שיש לי כבר כרטיס וביקשתי מהם שיקחו את אחותי ובתה, אך הם סירבו ואמרו כי מוכנים לקחת רק את בתה של אחותי אך לא אותה. הם גם אמרו שאם אני לא רוצה לעלות לארץ, שאחתום על מסמכים. כמובן שלא הסכמתי לחתום, אך את הכרטיסים שהיו לי נתתי לאחותי ולבתה ואני נשארתי באתיופיה. עבור 4 חודשים בעלי שלח לי כרטיס נוסף ועליתי לארץ ישראל. כשראיתי את המטוס פחדתי מאוד, ביקשתי שלא לטוס ושיורידו אותי מהמטוס. מצד שני פחדתי שהשלטונות יתפסו אותי. אחרי כשעה התגברתי על הפחד ועליתי שוב למטוס. בלילה עצרנו באתונה ובבוקר המשכנו לטוס עד שהגעתי לארץ. בחיים לא הייתי שמחה כל כך, להתאחד שוב עם משפחתי!
 
תמונה 2
שיראל מספרת מה למדה מחוה
למדתי מחוה המון! נהניתי מאוד לשמוע את הסיפורים שלה, על ילדותה, על משפחתה, הוריה וילדיה, על העלייה לארץ ישראל ובכלל נהניתי לשמוע ממנה כל סיפור שהיה לה, היא סיפרה אותם בצורה מעניינת ואני הסתקרנתי לשמוע ממנה עוד ועוד אני שמחה מאוד שנבחרתי לעבוד עם חוה, העבודה בינינו היתה נפלאה, שיתפנו פעולה, היא הקשיבה בסבלנות לכל ההסברים שלי על המחשב ואני הקשבתי בסבלנות לכל הסיפורים היפים שסיפרה ליחוה היא אישה מדהימה, אני כל כך שמחה להגיע לבית הספר בימי שישי בגלל המפגש איתה. היא אישה מרגשת מאוד וכמובן יודעת הכי טוב מכולם להשתמש במחשב!
הקשר בינינו הוא כמו סבתא ונכדה אנחנו קשורות לי(שיראל) התהליך הזה מוביל לקשר טוב ואני שמחה שהשתתפתי בו,כי הכרתי מישהי חדשה וזה כיף שאני ונותנת מעצמי את הידע שלי למישהי אחרת. והכי כיף זה הסיפורים שהיא מספרת שעל זה אי אפשר להתווכח!
תמונה 3
תרגום סיפורה של חוה אליאס בשפה האנגלית – Chava Elias' Story In English 

(תרגום ע"י יובל אלקן)

מילון

הסוכנות היהודית
הסוכנות היא ארגון יהודי התנדבותי, שותפות של יהודי העולם למען יהדות העולם, ובמרכזה מדינת ישראל.

ציטוטים

”כשהייתי באתיופיה התגעגעתי לילדי“

הקשר הרב דורי