מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מארמניה של יוליה רכטמן

יוליה בילדותה
יוליה בת 4, בסטודיו לצילום בארמניה
הגדת עליות - העלייה מארמניה

יוליה רכטמן נולדה בשנת 1978 ביֵרֵוָואן, בירת ארמניה. היא עלתה לארץ בשנת 1990, כשהייתה בת 12, וכיום גרה בהוד השרון.

יהדות ארמניה מורכבת מיהודים גאורגים, מיהודים אשכנזים ומסובּותניקים, איכרים רוסים שהתגיירו. הוריה של יוליה נולדו בארמניה, אך משפחותיהם הגיעו מאוקראינה, לאחר שרבים מבניהן נספו בשואה. אביה עבד כמהנדס מכונות, ואמה כביולוגית.

מספר היהודים בארמניה היה קטן אז ועמד על כשלושת אלפים איש. בשנות התשעים עלו לארץ כאלפיים מהם. כיום חיים בארמניה פחות מאלף יהודים, ומספרם קטֵן משנה לשנה. בשל מספרם הקטן של היהודים בארמניה, רבים מהם התחתנו עם קרובי משפחה רחוקים או עם ארמנים. יוליה ואחיה היו היהודים היחידים בבית הספר. שאר התלמידים בו היו ארמנים שלא ידעו מהו יהודי והתייחסו אליהם כאל רוסים בגלל צבע עורם הבהיר. רק קבוצה קטנה של רוסים שהכירו מהבית את המושג "יהודי" הפגינו כלפיהם גילויי גזענות.

באותם הימים לא הייתה תשתית יהודית קהילתית, וסבה וסבתה של יוליה הסתירו את יהדותם בשל הפחד מפני גילויי אנטישמיות. בבית לא דיברו כלל על היהדות ולא חגגו חגים. רק שנתיים לפני שהמשפחה עלתה לארץ, התחיל האב לספר ליוליה על השואה ועל מדינת ישראל. זו הייתה היהדות בעבורו. אביה של יוליה היה ציוני ורצה לעלות לארץ כבר בשנות השבעים, אך הדבר לא עלה בידו. עם הגשת הבקשה לעלות חויבו בני המשפחה לשלם סכומי כסף גדולים, אזרחותם הארמנית נשללה, והם הוכרזו כאויבי המדינה. דרכם לישראל הייתה ארוכה: מארמניה טסו למוסקבה, ממוסקבה טסו להונגריה ומהונגריה טסו לישראל.

הרוסית שדיברו הייתה שונה מהרוסית שדיברו העולים מברית המועצות. הם לא הכירו את הסלנג ולא את האופי המודרני של השפה. את בת-המצווה שלה חגגה יוליה בארץ עם עוד בנות שעלו לארץ באותה עת.

הקשר עם הארמנים שיוליה גדלה איתם נוצר דרך הרשתות החברתיות. רבים מהם עזבו את ארמניה והיגרו לארצות הברית ולאירופה. בין היהודים שעלו מארמניה במהלך השנים יש קשר, רובו משפחתי.

בשנותיהם הראשונות בארץ הקפידו בני המשפחה לאכול מאכלים שאכלו בארמניה, אך עם הזמן התזונה השתנתה, וכיום היא מותאמת יותר למאכלים הישראליים. ההורים הם היחידים המדברים ביניהם ארמנית מדי פעם.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

מילון

יהדות ארמניה
הדות ארמניה היא אחת מהקהילות היהודיות באזור הקווקז השוכנת באזור ארמניה של היום. ישנן עדויות לישיבת יהודים באזור ארמניה כבר מהמאה ה-1 לפנה"ס והם באו לשם או בגלות בבל או עם חורבן בית ראשון וישבו שם כאשר ארמניה הייתה חלק מהאימפריה הפרסית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יוליה ואחיה היו היהודים היחידים בבית הספר“

הקשר הרב דורי