מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של אריאל בן טובים מאיטליה

אריאל עם שעון האורלוגין
בשרותו בצה"ל
סיפור עלייתו של אריאל בן טובים

אריאל בן טובים נולד בפרארה שבצפון איטליה בשנת 1937, עלה לארץ עם הוריו, אחיו וסבתו בשנת 1938 וכיום מתגורר ברמת השרון.

בפרארה היו שלושה בתי כנסת. אבי-סבו של אריאל היה חזן, וסבתו למדה בבית ספר יהודי. המשפחה חגגה חגים יהודיים, אך לא הייתה חרדית. החל בשנת 1922 שלט באיטליה הפשיזם, שבהשפעת הנאציזם אימץ עקרונות גזעניים. אימו של אריאל הייתה חברה בתנועת הנוער הציונית וכתבה בירחון הנוער "ישראלינו" במילאנו, אך הייתה צריכה להצניע את פעילותה. היא בלטה בדעותיה האנטי-פשיסטיות והייתה מעודכנת בחיים בישראל באמצעות התכתבות עם חברה שעלתה לארץ. הגזרות הראשונות הוטלו על היהודים בשנת 1938. תחילה נסגרו בתי ספר יהודיים, ואחר כך החל להישלל מהיהודים העיסוק במקצועות יוקרתיים: הוראה, רפואה ועריכת דין.

יהודים רבים מפרארה ברחו לכפרים או מצאו מקומות מסתור בעיר. לסבו של אריאל היה מפעל משגשג לטקסטיל, "הצבי", שפירנס אלפי עובדים וכל המשפחה עבדה בו. כשעלו לארץ הוא נאלץ להשאיר את מפעל חייו לאחרים. לצד העבודה במפעל, היה אביו של אריאל פעיל בסוכנות היהודית ושם התיידד עם חיים ויצמן. בשנת 1938 הזהיר אותו ויצמן שהמשטר הפשיסטי עוקב אחריו, ובתוך שבוע חצתה המשפחה את הגבול לשווייץ בדרכה לישראל. הם הפליגו לארץ באנייה "פאטרייה" (כעבור שנתיים הטביעו אותה הבריטים) והופנו לקיבוץ גבעת ברנר, אך עד מהרה החליטה אמו של אריאל שהלינה המשותפת של הילדים והחינוך הסוציאליסטי אינם לרוחה, והמשפחה עברה לתל אביב ומשם לרחובות.

בשנת 1939 חנך אביו, עם שותפים, את בית החרושת "אביק", שלימים הפך למפעל משגשג. אריאל ניהל אותו עד פרישתו.

לפני חמישים שנה, בעזרת תרומה ממשפחה איטלקית מרחובות, הקימה אמו של אריאל ביפו את "בית ויצ"ו איטליה", מרכז נוער לפעילות ילדים יהודים וערבים שמופעל על ידי מתנדבים יוצאי איטליה. אחרי שנפטרה ניהל אריאל את המקום בהתנדבות. אריאל התנדב רבות במהלך חייו ובין השאר הקים קבוצת הליכה לפנסיונרים ברמת השרון שפעילה כבר שמונה-עשרה שנה, ובכל שנה מעניק מלגת לימודים על שם תלמה אשתו.

עד היום נשמרים במשפחה פריטי ריהוט וחפצים שהביאו מאיטליה, למשל ארגז נדוניה ושעון אורלוגין עתיק משנת 1727, שכמוהו יש רק שבעה בעולם. את השעון, שעובד כל השנים, מותחים פעם בשבוע. המטבח, קוצ'ינה, איטלקי, ואת המתכונים מעבירים מדור לדור.

שעון האורלוגין של אריאל – דור רביעי במשפחה

תמונה 1

אריאל השתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדו גלעד בשנת 2016 בבית הספר לב טוב הרצליה ויחד תיעדו את סיפורו: "סיפור חייו של אריאל בן טובים"

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

פרארה
פרארה (איטלקית: Ferrara) היא עיר בצפון איטליה ובירת הנפה הנושאת את שמה.

ציטוטים

”בשנת 1939 חנך אביו, עם שותפים, את בית החרושת "אביק", שלימים הפך למפעל משגשג“

הקשר הרב דורי