מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מאוקראינה של חנה (אנה) פיסרב שלו

חנה (אנה) כיום
חנה בגיל שנה עם אמה באוקראינה
הגדת עליות - העלייה מאוקראינה

חנה (אנה) פיסרב שלו נולדה בשנת 1958 בקייב שבאוקראינה ועלתה לארץ בשנת 1973. היא עובדת כאחות טיפול נמרץ בבית חולים והתנדבה במסגרת תנועת של"מ בנתניה וכמנחה של "ריו אביירטו" (שיטת טיפול) למתנדבות. היא מתגוררת בכפר יונה.

כילדה חנה ידעה שהיא יהודייה, אבל הפחד מהמשטר הקומוניסטי הוביל לכך שרוב היהודים לא שמרו על המנהגים היהודיים. הילדים הלכו לבית ספר רגיל ולא הכירו את החגים היהודיים. בבתים לא החזיקו היהודים בספר תנ"ך, הם לא ידעו עברית ואפילו לא מלו את הבנים. היה ביניהם קשר, אבל לא היו חיים קהילתיים. בזמן מלחמת העולם השנייה רבים מהיהודים לא נלקחו כלל למחנות השמדה; הם נרצחו על אדמת אוקראינה בהמוניהם. כמו יהודים רבים, משפחתה של חנה הצליחה להתארגן ולהתפנות לאזורים אחרים, כמו אוזבקיסטן, סיביר וכדומה, וכך נשארו בחיים. יהודים כדוגמת סבה של חנה שירתו בצבא האדום ונלחמו בנאצים.

אחרי המלחמה חזרה המשפחה לקייב, לבית שעזבו. כעבור שנים אחדות התחתנו הוריה, וכעבור זמן-מה נולדה חנה. רוב המשפחות היהודיות באזור היו קטנות: זוג הורים וילד אחד שבו הושקע הרבה מאוד הן בחינוך הפורמלי והן בבלתי פורמלי. בתחילת שנות השבעים הגישה המשפחה בקשה לעלות לארץ. עם הגשת הבקשה פוטרו ההורים מהעבודה, וכל זכויותיהם נשללו מהם. הובהר להם שעליהם לעזוב את המדינה מיד, וכך בשנת 1973 טסה המשפחה מקייב לווינה ומשם לישראל. הרכוש היחיד שאותו שלחו היה מכולה עם ספרים. המשפחה נקלטה בהרצליה, וחנה נשלחה לפנימיית "הדסים".

יהדות אוקראינה אופיינה באנשים בולטים בתחום התרבות. ניתן למצוא ביניהם סופרים, מוזיקאים, מחזאים ואנשי תאטרון לצד אנשי מדע ורוח. נציגים בולטים של יהדות אוקראינה הם רבי מנחם מנדל שניאורסון, הבעל שם טוב, רבי נחמן מברסלב, שלום עליכם, אחד העם, זאב ז'בוטינסקי, יוסף טרומפלדור, גולדה מאיר, לוין קיפניס, אברהם שלונסקי, חיים נחמן ביאליק ועוד.

המסורת האוקראינית משתמרת כיום במשפחה באמצעות המאכלים המסורתיים, השיח ברוסית בבית וחג הנוביגוד, שמחבר לזיכרונות הילדות מאוקראינה.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

מילון

יהדות אוקראינה
יהדות אוקראינה היא קהילה יהודית גדולה במזרח אירופה, באזור התואם לגבולותיה הנוכחיים של אוקראינה. יהודי אוקראינה סבלו מפוגרומים ואנטישמיות גואה שהגיעה לשיאה במהלך מלחמת העולם השנייה, במהלכה קהילות יהודיות רבות נרצחו והושמדו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הפחד מן המשטר הקומוניסטי הוביל לכך שרוב היהודים לא שמרו על המנהגים היהודיים“

הקשר הרב דורי