מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מאוסטרליה של סטפן סאטלר

הגדת העליות 2019 - פרט מן הכריכה
הזוג סאטלר בביתם הראשון בישראל
הגדת עליות - העלייה מאוסטרליה

סטפן סאטלר, רופא שיניים וכירורג פה ולסת, נולד בשנת 1948 בפולין.

אביו, חיים שלמה, שרד את השואה בפולין. אמו, פרימט, שרדה את מחנות העבודה "גולאג" שבסיביר. הוריו הכירו באירופה של אחרי המלחמה והפליגו משם אל צדו השני של העולם. הם התיישבו במלבורן שאוסטרליה, ושם פתח אביו עסק וביסס את עצמו ואת משפחתו. בשנת 1952 נולד לסטפן אח, אלברט (אברהם יהודה).

סטפן ואלברט למדו בבתי ספר יהודיים וסיימו את לימודיהם בתיכון "הר הצופים" במלבורן. סטפן למד רפואת שיניים וכירורגיית פה ולסת באוניברסיטת מלבורן, ואילו סטפן היה פעיל בתנועת בני עקיבא כחבר, כמדריך, כחבר הנהלה וכגזבר הארגון.

בשנות החמישים והשישים הייתה אוסטרליה מדינה הומוגנית, והאנטישמיות בה הייתה נדירה. במהלך שנות השבעים והשמונים הייתה הגירה של מוסלמים מהבלקן ומהמזרח התיכון, ואט-אט חל שינוי ביחס ליהודים, ומעשים אנטישמיים כבר לא היו דבר נדיר כל כך. הקהילה היהודית השתלבה היטב באוסטרליה, אך אחרי מלחמת ששת הימים החלו בני הקהילה לעלות לארץ מטעמים אידאולוגיים.

בשנת 1971 עלה סטפן ארצה לבדו. הוא למד בערד, השלים לימודים נוספים באוניברסיטה העברית בבריאות הציבור והחל לעבוד כרופא שיניים וככירורג. אחר כך התגייס לצה"ל ושירת כקצין וכרופא. בירושלים הכיר את אשתו לעתיד, דינה, שגם היא עלתה ארצה לבדה, מארצות הברית, בעקבות מלחמת ששת הימים. השניים קבעו את ביתם בירושלים.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

מילון

יהדות אוסטרליה
יהדות אוסטרליה היא קהילה יהודית גדולה וצעירה יחסית באוסטרליה. נכון למפקד האוכלוסין ב-2011, יש באוסטרליה כ-100 אלף יהודים, המהווים כ-0.4% מאוכלוסיית המדינה. הקהילה היהודית באוסטרליה היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר באזורי אוקיאניה ואסיה (למעט ישראל ורוסיה). הקהילה מתנהלת כמעט לגמרי כקהילה אחת עם הקהילה היהודית בניו זילנד בגלל הקרבה הגאוגרפית. ישנן כיום קהילות יהודיות בערים מלבורן, סידני, קנברה, אדלייד, פרת', בריסביין והוברט. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אמו של סטפן שרדה את הגולאג בסיביר “

הקשר הרב דורי