מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של אלכס קויפמן מאודסה

גיל וסבא
סבא קויפמן בילדותו עם הוריו
סיפור העלייה של משפחתי

ההורים שלי פנו לשלטונות רוסיה בבקשה לעלות לארץ ישראל, כך הכל התחיל.

שמי אלכס קויפמן מאודסה, נולדתי בשנת 1950 באודסה שבאוקראינה. עליתי לארץ עם משפחתי בשנת 1972.

תמונה 1

בשנת 1970 בשנות העשרים לחיי, השלטונות לא החזירו לנו תשובה לגבי העלייה שלנו, במשך שנתיים שלמות "היינו באוויר". לא רק שלא החזירו לנו תשובה, גם פיטרו את הורי, אותי ואת אשתי יאנה ממקומות תעסוקתנו. נשארנו ללא פרנסה ללא כסף אפילו למחייה פשוטה, וזה כמו שאמרתי מקודם שנתיים פלוס מינוס.

ופתאום יום אחד במפתיע – אישור עלייה לעלות לארץ תוך 48 שעות, ואם לא נספיק בזמן הזה לעזוב הכל ולעלות לארץ אז הם ייקחו את ההרשאה. תוך זמן קצר היה עלינו לדאוג לכרטיסי טיסה אישורי הגירה דרך הצלב האדום וכמובן להיפרד מאודסה עיר הולדתי.

בזמן שהספקנו ארזנו כמה דברים חשובים שנוכל לסחוב בקלות ובמהירות. אני, יאנה אשתי ובננו בין השנתיים, קנינו כרטיסים לרכבת לגבול רוסיה פולין ובמהירות עלינו לרכבת. לאחר שהגענו לגבול, עברנו לרכבת המובילה לוורשה. שם, עצרו אותנו לכמה שעות ואז המשכנו לווינה שם נפגשנו עם נציגי הצלב האדום, שריכזו אותנו עם עוד עשר משפחות שברחו כמונו מכל קצוות רוסיה (כל זה היה חלק ממבצע שינאו). הכניסו אותנו ואת שאר המשפחות לאולם ענק שם היו מיטות ואוכל. באותו מקום, הייתה שמירה כבדה של אנשים עם רובים וגדרות תייל, ואמי שעברה את השואה נזכרה במה שעברה, מהלחץ היא החלה לבכות – היא חשבה שהחזירו אותה למחנות של הנאצים.

לאחר חודש בו גרנו באותו האולם, נתנו לכולנו לבלות קצת בווינה, כיוון שכולנו חווינו טראומה רצינית, אך הסיור היה בתוך אוטובוס בעל הגנה כבדה. כמו כן, גרנו באותו האולם 12 משפחות וחיכינו שיבואו עוד משפחות שימלאו את הטיסה כיוון שלא הסכימו לשלוח מטוס לא מלא. לאחר שגרנו באותו האולם 4-3 חודשים הגיעו עוד כמה משפחות שהצליחו למלא את המקומות החסרים במטוס. לבסוף, כשהיו מספיק משפחות למלא את המטוס הגענו לארץ, לארץ ישראל.

כיום 46 שנים לאחר העלייה אני גר עם אשתי יאנה בבאר שבע, יש לנו שלושה ילדים ושבעה נכדים.

סבא  אלכס קויפמן והנכד גילי בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

הזוית האישית

הסיפור תועד ע"י גילי קויפמן, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה בבית הספר מבואות, בבאר טוביה בהנחייתה  של המורה דנה כהן.

סבא  אלכס קויפמן והנכד גילי בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 3

 

מילון

הצלב האדום
תנועת הצלב האדום והסהר האדום - קבוצה של ארגונים העוסקים בסיוע הומניטארי. קבוצת הארגונים של הצלב האדום כוללת את הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, שמטרתו הגנה על חייהם ועל כבוד האדם של קורבנות סכסוך מזוין

ציטוטים

” ופתאום יום אחד במפתיע- אישור עלייה לעלות לארץ תוך ארבעים ושמונה שעות“

הקשר הרב דורי