מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לישראל מאוקראינה

אני וסבתא יבגניה היקרה
פצצת אטום
עלייה לארץ הקודש

כיצד עלתה סבתי לארץ 

סבתי עלתה לארץ בשנת 1990 מאוקראינה.

בשנת 1986 באוקראינה קרתה קטסטרופה! בעיר צ'רנוביל ליד קייב, התפוצץ כור אטומי והרבה אנשים התחילו לחלות במחלות נוראיות שאי אפשר לרפא. כל הכפרים והערים נהיו ריקים, כי אנשים ברחו וחששו לחייהם. הם ברחו לערים הרחוקות מצ'רנוביל. הם חשבו שכמה שיותר רחוק יהיה עבורם יותר טוב…

המשפחה שלנו הייתה רחוקה מצ'רנוביל, אבל הקרינה התפשטה במהירות ואנחנו דאגנו לחיינו ולקרובינו. ובגלל זה סוף סוף המשפחה החליטה לעלות לישראל בשנת 1990… הם עלו במטוס דרך רומניה. מבחינתנו זה היה חלום שהתגשם. כמה ציפינו כבר להגיע לישראל, לארץ ההזדמנויות.

בעיר טבריה, בישראל המשפחה הצטופפה בדירה אחת. כל 12 האנשים בדירה כי לא היה כסף לכמה דירות והיה צריך לחסוך לשכר דירה. זה היה מאוד קשה. התחלנו ללכת לאולפן "גינסבורג" ללמוד עברית. מה שעזר היה שהמשפחה ידעה אידיש. השכנים ממש עזרו בהתחלה. הם נתנו אוכל ואפילו מכונת כביסה בגדים. הם עזרו גם לתרגם מסמכים חשובים. כך הצלחנו לחיות עם מה שיש. חיים פשוטים ומאושרים.

העשרה

אסון צ'רנוביל 

אסון צֶ'רנוֹבִּיל הוא התאונה הגרעינית החמורה ביותר מאז החל העולם להשתמש באנרגיה גרעינית, ויש הטוענים כי זהו האסון האקולוגי החמור ביותר של המאה ה-20.

התאונה התרחשה ב-26 באפריל 1986 בשעה 01:23 לפנות בוקר בבלוק הרביעי של הכור הגרעיני שבצפון מערב אוקראינה, כ-16 ק"מ מהגבול עם בלארוס, בזמן ששתי המדינות השתייכו לברית המועצות. הכור נבנה בסמוך לעיר פריפיאט, כ-18 ק"מ מהעיר צ'רנוביל וכ-110 ק"מ מקייב. האסון אירע כתוצאה מעלייה חריגה בטמפרטורה של ליבת הכור אשר גרמה להתכתה ולפריצת מעטפת ההגנה שלה, תוך שהיא מפיצה חומרים רדיואקטיבים לסביבה…. להמשך המידע בויקיפדיה.

הזוית האישית

למדתי הרבה על סבתי ועל העיר פולוניה. מאוד נהניתי מהמפגשים עם סבתי. האמת שזה גם הפתיע אותי.

מילון

אסון צ'רנוביל
התאונה הגרעינית החמורה ביותר מאז החל העולם להשתמש באנרגיה גרעינית.

ציטוטים

”באוקראינה קרתה קטסטרופה“

הקשר הרב דורי