מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ – מבצע עזרא ונחמיה

נוי אור וסבתא דינה בטיול בגבעת תום ותומר
דינה שעשוע בגיל 16
החיים במעברה

עלינו מעירק בטיסה לארץ ישראל בשנת 1951. עלייה שקראו לה "מבצע עזרא ונחמיה"

טסנו לישראל בגלל שהערבים התנכלו לנו ולכן נאלצנו לעזוב והשארנו את הבתים והרכוש שלנו. לא הצלחנו למכור את הרכוש והכל נשאר שם. לקחו אותנו לשער עלייה לאולם גדול וריססו אותנו בחומר שנקרא D.D.T זה היה מאוד מלחיץ לילד שמרססים לו את הראש ואת כל הגוף. שם היינו כחודש ימים באוהל התנאים היו מאד קשים ללא חשמל ללא מים זורמים ללא שירותים ומקלחות גם לנו כילדים וגם להורים במיוחד שבאנו מבתים גדולים, מרווחים ונוחים.

לאחר כחודש עברנו למעברת גדרה. גרנו בצריף כשנתיים וחצי היה קר מאד בחורף ומאד חם בקיץ, היינו צריכים ללכת לשירותים ציבוריים מרחק כחמש דקות מהצריף והתור היה מאד ארוך. אותו דבר היה עם הברזייה והמקלחות. לא היה מקרר, גז, את האוכל היו מבשלים בפתיליה. כל יום היה עובר מחלק הקרח והיה מכריז "קרח קרח" ואנשים היו יוצאים וקונים קרח. בלילה היינו מאירים עם עששית.בחורף הצריף של השכן עף ושכנים אחרים ניתלו בגג של הצריף כדי שהוא לא יעוף.

נחש בצריף

לנו היה נחש בצריף, שמענו בלילה את קולות הנחש וההורים אמרו לנו לא לרדת מהמיטות פחדנו מאוד כל הלילה ובבוקר הצליחו לתפוס אותו. לא היה אוכל כמעט רק בחלוקה ובתלושים היה מרגרינה ריבה ולחם ולפעמים חילקו ביצה. המרחק לבית הספר היה כחצי שעה הליכה. הקליטה בארץ הייתה קשה גם כי השפה לא הייתה ידועה לנו ולא היו לנו חברים.

אבי למד עברית באולפן אבל לא הצליח למצוא עבודה במקצועו כמנהל חשבונות במשך כשנתיים. היינו 5 ילדים 7 נפשות ובראיון עבודה כשהמעביד שמע שיש 5 ילדים במשפחה לא הסכים לקבל את אבי לעבודה כי המעביד היה צריך לשלם סוג של מס על חמישה ילדים. אמי נאלצה לעבוד בתור מנקה בגני ילדים כדי לפרנס את המשפחה. מדובר במשפחה שבה האם לא עבדה בכלל מחוץ לבית בבגדד והיו לה משרתות ועוזרות. האב עבד בעירק והיה לו חשוב הכבוד שלו בתור אב המשפחה והמפרנס ובתקופה הקשה הזו התפתחה אצלו מחלת עור בשם אקזמה.

 חג פורים ראשון בארץ

בשנה הראשונה שלנו בארץ לקראת חג הפורים סיפרו לנו בבית הספר על התחפושות ועל התהלוכה שתהיה בבית ספר ומאוד שמחנו והתרגשנו אבל יום לפני, הגיע אלינו בן משפחה מהמושבה שהיה מחופש לאינדיאני צבוע בפנים לא זיהינו אותו ומאוד נלחצנו אני פחדתי בכיתי ומרוב בהלה רצתי בצריף בבכי ובצעקות עד שהצליחו להרגיע אותי ולהגיד לי מי הבחור.

כעבור שנתיים וחצי של סבל עברנו לדירת שני חדרים של עמידר ברמת-עמידר שברמת-גן. אבי התחיל לעבוד בחברת ביטוח כמנהל חשבונות ואמי עבדה כתופרת ומתקנת בגדים לאנשים.

1

החיים במעברה

2

האהלים במעברה

3

הזוית האישית

נוי מביאה את סיפור העלייה  של סבתא דינה שעשוע, עליו שמעה בתכנית הקשר הרב דורי בה השתתפה השנה.

מילון

התנכלות
פגיעה בנפש, ברכוש הגעה בלילה ולקיחת גברים מבתיהם.

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני.

ציטוטים

”הקליטה בארץ הייתה קשה. השפה לא הייתה ידועה לנו וגם לא היו לנו חברים.“

הקשר הרב דורי