מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ מקזבלנקה

אני וסבתא מתעדים סיפור
סבתא בילדותה
העליה עם משפחתי ואחי

שמי עליזה (אליס) לרט, נולדתי במרוקו בעיר קזבלנקה לבית משפחת לבית משפחת אוחנה.

העלייה הראשונה לישראל – 1948

בשנת 1948 עליתי לארץ באנייה "נגבה" עם משפחתי.

אני כתינוקת עם הורי

תמונה 1

הגענו למקור חיים שזו שכונה בירושלים. אני הייתי תינוקת, גרנו באהלים, היה מאוד קשה. לא היו מדרכות ולא כביש, מאחר שבשנות ה-50 הייתה שנה מאוד קשה בארץ גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת תנאי מזג האויר. אמי החליטה לחזור למרוקו לעיר קזבלאנקה, לסבא והסבתא שלי ושם נולדו לנו עוד אחים.

העלייה לישראל בפעם השנייה – 1955

אחרי שנתים נציגי הסוכנות הציונים הצליחו לשכנע את אבי, שהיה מאוד ציוני לעלות לארץ. ושוב עלינו על אנייה, בפעם השנייה, בשנת  1955 והפעם הגענו לקריית שמונה ושוב למעברות (לפחונים), ושוב היה קשה. אבל הפעם, הורי שרדו, התמודדו ונשארו.

בגיל 13 נירשמתי לקיבוץ חולתה ושם למדתי. שירתי בצבא בחיל הנח"ל. נישאתי ונולדו לי שני ילדים, בנים. בשנת 1962 הייתה תקופת אבטלה קשה בקריית שמונה והורי עזבו ועברו לעיר חולון. בשנת 1974, עזבנו את קיבוץ חולתה והגענו לראש פינה. אני זוכרת שהחוג הראשון במתנ"ס ראש פינה היה חוג קרמיקה. עבדתי בבתי הספר באזור ובעלי עבד כמורה לנהיגה. בשנת שמונים נולדה לנו בת אחרי שני הבנים. שלושת ילדי נישאו וגרים בראש פינה ויש לנו תשעה נכדים.

אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי ליהוד שהוא הבן של רועי – הבן האמצעי שלי.

הזוית האישית

סבתא עליזה: אני מאוד אהבתי את תכנית הקשר הרב דורי. קשר מקסים עם הנכד שלי ועם כל התלמידים המקסימים בכתה. קשר נפלא עם בית הספר והמורה, נכדי ליהוד שמח לפגוש אותי כל שבועיים.

אני וסבתא

תמונה 2

 

מילון

מקור חיים
מקור חיים היא שכונה בדרום העיר ירושלים באזור עמק רפאים. השכונה גובלת בשכונת בקעה ובאזור התעשייה תלפיות.שכונת מקור חיים הוקמה בשנת 1924 על ידי קרן קיימת לישראל, מדרום למושבה הגרמנית, וסמוך למסילת הברזל הישנה. היא נקראת על שם חיים הכהן מחרקוב אשר מכספו נרכש חלק ניכר מקרקעותיה. את הכסף תרמו בניו של חיים כהן לרגל חתונת הזהב של הוריהם. הם תרמו לחובבי ציון על מנת שתירכש בירושלים חלקת קרקע על שם אביהם. ויקיפדיה

ציטוטים

”שוב עלינו על אנייה, בפעם השנייה, בשנת  1955 והפעם הגענו לקריית שמונה“

הקשר הרב דורי