מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ מלטביה האירוע המשמעותי בחייה של מלכה גוסמן

מלכה גוסמן עם תלמידי קציר בפעילות בבית משען
אילנה וניר מובילי תכנית בבית משען
מלכה גוסמן

סיפורה של מלכה גוסמן

התלמידות: תובל בן דוד, נוי סהלני, פריאל בן נעים, סלין טובל, השתתפו השנה במפגשים עם מלכה גוסמן, מבית משען בחולון, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

תמונה 1

מלכה גוסמן נולדה בשנת 1928 בלטביה. היא עלתה לישראל בשנת 1933. לדבריה העליה לישראל הייתה האירוע המשמעותי ביותר מהילדות שלה כדבריה: "עצם העלייה לארץ יחד עם הורי". הגב' מלכה סיפרה לנו עלו הקשיים שעברה בילדותה כשבאה ארצה, היא עלתה מלטביה להורים ציוניים. היא הייתה בת חמש, כשאז הוריה החליטו לעלות לישראל.

אחד הקשיים אותם תיארה מלכה, באותה תקופה היו ההתמודדות עם הערבים בארץ "לא נתנו ליהודים להיכנס לישראל". למזלם הם פגשו באדם שכינו אותו 'השומרוני הגדול'. הוא פגש את משפחתה ואירח אותם בביתו ושמר עליהם בביתו כמה שבועות, עד שגילו אותם הערבים. יום אחד השומרוני החליט שמסוכן שהם ימשיכו לחיות  אצלו והחליט להבריח אותם. השומרוני הביא להם בגדים של ערבים כדי שלא יזהו אותם והם ברחו לתל אביב. כשהגיעו לתל אביב היה קשה להם לשכור דירה מפני שהתשלום עליה היה גבוה ולא היה בידם הסכום הדרוש. לבסוף בעזרת נציגי 'ההסתדרות  הציונית', קנתה שטחים בחולון והוריה הצליחו לקנות גם הם שטח.

כשעברו לדירתם בחולון. הוריה החליטו שפה הם בונים את ביתם ומסתגלים לחיים בארץ. אמה שלה הייתה אישה משכילה, אך לא  הצליחה למצוא עבודה ולכן נשארה לעבוד בבית. אביה בלטביה עבד בתחום הטקסטיל, אך בארץ היה קשה לו למצוא מקום עבודה בתחום זה. הוא נאלץ במקום לעבוד במקצוע שלו לעבוד כפועל בניין. כעבור שנתיים מעומס לחצים ועבודה הוא נפטר ממחלה. לאחר שאביה נפטר, אמה נאלצה להיעזר בהרבה אנשים ולעבוד קשה לפרנס אותן.

מלכה זוכרת את עלייתה לארץ כאירוע משמעותי, למרות שהיא הייתה רק בת חמש. זה הפרק ממשמעותי ביותר שקרה לה בחיים. מלכה ומשפחתה הצליחו לאט לאט להתגבר על כל הקשיים, מלכה למדה והתפתחה בארץ, התחתנה ונולדו לה שני ילדים.

הזוית האישית

סיפורם האישי של  מלכה גוסמן, מדיירי דיור המוגן "משען", חולון מתועד על ידי תלמידי כיתות ט'5 ו-ט'6 מבית הספר התיכון "קציר", חולון, במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי". מורים מובילי התכנית: אילנה יוחנן וניר מלכה.

מילון

יהדות לטביה
"..זמן קצר לאחר ההפיכה של קרליס אולמניס, ב-15 במאי 1934, בוטלה האוטונומיה התרבותית היהודית בלטביה. מנהיגי הבונד והתאחדות הפועל הצעיר וצעירי ציון, בהם מתתיהו לזרסון ועמנואל גיל, נאסרו והעיתונות היהודית ברובה נסגרה. מצב היהודים הידרדר[4] ורבים היגרו מחוץ ללטביה. בין מלחמות העולם היגרו לארץ ישראל כ-5,000 מיהודי לטביה, ואלפים נוספים לדרום אפריקה ולארצות הברית". ויקיפדיה

ציטוטים

”זה הפרק ממשמעותי ביותר שקרה לה בחיים“

הקשר הרב דורי