מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו לארץ ישראל

אני, סבא שלי, סבתא שלי ועילאי
תעודות של סבא
השהיה במחנות עלייה במרוקו ובצרפת

שמי דוד דיין, נולדתי בשנת 1946 בעיר קזבלנקה שבמרוקו. עליתי לארץ בשנת 1965. אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי תמיר וחברו עילאי ומספר להם את סיפור עלייתי ארצה ממרוקו.

העלייה ממרוקו

בשנת 1954 בהיותי בגיל 8, באחד הלילות ההורים (שמעון וברוריה) העירו אותנו וזירזו אותנו להתלבש מהר ומיד נסענו לאחד הריכוזים שנקבעו מראש ומשם לקחו אותנו למחנה "קון דנרס" ומשם העלו אותנו על אניות. עזבנו בחיפזון והשארנו מאחורינו את כל הרכוש והבתים שהיו לנו, כדי שהשכנים הערבים לא ירגישו שעלינו לארץ אחרת היו מתנכלים לנו. הפלגנו באנייה והגענו לצרפת למחנה העלייה שהיה ב "מרסיי" שם שהינו שם שלושה חודשים.

גרנו  וישנו בהנגרים שהיו בתוכם עשרות משפחות. במשך היום למדנו על ארץ ישראל, למדנו את השפה העברית ושירים, כך עשינו הכל ביחד עד למועד העלייה לארץ ישראל.  היגיע היום – עלינו לאנייה בשם "ירושלים", עברנו את תלאות הים עד שהגענו לנמל חיפה מותשים אך מרוצים. משם הועמסנו על משאיות מכוסות ברזנט ומצאנו את עצמנו במושב אליפלט, שבעבר נקרא "זנגריה". התנאים היו קשים: ללא חשמל, ללא כבישים, ללא מים זורמים בבתים וללא שירותים. בהתחלה התנאים היו מאוד קשים, אך עם הזמן התרגלנו לחיים במושב, הכרנו חברים בבית ספר באליפלט (ובתוכם הכרתי את טוני שהפכה לאשתי ברבות הימים). הפרנסה הייתה קשה, אבא עבד בעבודות יזומות ובקושי פרנס את משפחתנו בעלת 9 הנפשות. האחים הגדולים עזרו בפרנסת המשפחה.

תעודות העלייה שסבא שמר

תמונה 1

 

הזוית האישית

סבא דוד דיין: אני מוצא שהמפגשים של תכנית הקשר הרב דורי, העשירו אותי ואת נכדי והיה כיף לשחזר את העלייה יחד עם הנכד תמיר וחברו עילאי.

מילון

ברזנט
בד חזק לכיסוי משאיות

הנגרים
מחסנים גדולים

זנגריה
שם הישוב הבדואי השכן

עבודות יזומות
עבודות לטובת המתיישבים

אליפלט
אלִיפֶלֶט הוא מושב ברמת כורזים מדרום לראש פינה, בתחום המועצה האזורית מבואות החרמון. במושב מתגוררות כ-110 משפחות העוסקות בחקלאות ובתיירות (צימרים). היישוב הוקם בשנת 1949 ככפר עבודה זנגריה א’ על אדמות הכפר הערבי הנטוש זנגריה על ידי עולים מתימן במסגרת תנועת המושבים. בשנת 1952 עזבה האוכלוסייה התימנית והמעברה הפכה למושב שבו התיישבו עולים מצפון אפריקה ועיראק. שם המושב הוא מהמקרא ומוזכר בתנ"ך כאחד מבניו של דוד המלך[

ציטוטים

”הגענו לנמל חיפה מותשים אך מרוצים“

הקשר הרב דורי