מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ ישראל – מתוניסיה לקריית גת

מפגש פתיחה של התכנית - עם סבא
אתרים בתוניסיה
מתוניסיה לקריית גת

אני עליתי לארץ בשנת 1968 מתוניסיה בגיל 10 שנים עם המשפחה שלי אמא ואבא וחמישה אחים. מטוניס טסנו לצרפת נשארנו כחודשיים במרכז קליטה של הסוכנות היהודית אחר כחודשיים הגענו לארץ ישראל ונקלטנו בעיר קרית גת.
זיכרונות ילדות מטוניסיה
זה היה בשנות השישים. הייתה קהילה יהודית שחיו בשכונות עם ערבים. היהודים שמרו על הדת והמסורת היהודית כמו חגים ושבתות. אנחנו כילדים למדנו בבית ספר מעורב יהודים וערבים יחד למדנו בשפות צרפתית וערבית. כמו כן הלכנו לבית ספר יהודי ולמדנו את השפה העברית. אחרי מלחמת ששת הימים התחילה תופעת האנטישמיות ומעשים של פגיעה והתנכלות  ביהודים. היהודים פחדו ורצו מאוד לעלות לארץ ישראל.
 
העלייה לישראל 
באותם שנים התחילו לתכנן עלייה בעזרת הסוכנות היהודית. ברגע שקיבלו אישורים עזבו את הכל שם ועשו עלייה. מטוניס טסנו לצרפת. התקבלנו למקום כמו מרכז קליטה עם כל התנאים שצריכים לחיות כמו בית וכלכלה. אחרי תקופה טסנו מצרפת לארץ ישראל.
 
כשהגענו לישראל הייתי בערך כבת 10 שנים ,נחתנו בנמל התעופה בן גוריון בלוד ומשם הסיעו אותנו לקרית גת וקיבלנו דירה מעמידר. העיר קרית גת היתה עיירה מאוד קטנה מספר התושבים היה 10000.החיים החדשים לא היו קלים. נתקלנו בקשיי שפה  וההתאקלמות הייתה קשה. לאט לאט התחלנו להתרגל לחיים החדשים. הלכנו לבית הספר אני ואחיותי. אני התחלתי ללמוד בכיתה ה בבית ספר שבטי ישראל שהיה קרוב לסביבת הבית. אבי התחיל לעבוד בקרן קיימת. למדנו את כל המקצועות: עברית, חשבון ואנגלית. התחלנו ללמוד ולהתחבר לאנשים אחרים שהגיעו גם מכל מיני מדינות.
 
לאחר זמן מה היינו  שמענו בחדשות שהערבים התחילו לפגוע ביהודים, בתוניסיה, שרפו בתי כנסת והחיים שם היו יותר ויותר קשים, היום לא נשארו הרבה יהודים כנראה שם או שברחו לצרפת או עשו עלייה כמונו.
 
 העשרה
יהדות תוניסיה: "יהדות תוניסיה היא קהילה יהודית באזור תוניסיה שבצפון אפריקה, המאופיינת בשורשים הטרוגניים, כולל חלקים שקורותיהם קדומים מאוד,.במלחמת העולם השנייה נפגעו יהודי תוניסיה עקב שיתוף הפעולה בין משטר וישי וגרמניה, אולם המצב הפך נואש באמת בנובמבר 1942, כאשר גרמניה הנאצית תפסה את השלטון בתוניסיה, באופן ישיר במקום ממשלת וישי ששלטה במדינה עד אז. בתוניסיה חיו אז כמאה אלף יהודים, ומיד עם הכפפתה של תוניסיה לשלטון הנאצי הישיר הם חויבו לענוד את הטלאי הצהוב והחל התהליך הרגיל כלפי היהודים, כפי שהתנהל גם באירופה…" ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

אנטישמיות
אַנְטִישֵׁמִיּוּת היא המונח המודרני לתיאור תופעה חברתית שלפני המאה ה-19 נודעה בשם שנאת יהודים או שנאת ישראל.

יהדות תוניסיה
יהדות תוניסיה היא קהילה יהודית באזור תוניסיה שבצפון אפריקה, המאופיינת בשורשים הטרוגניים, כולל חלקים שקורותיהם קדומים מאוד,.במלחמת העולם השנייה נפגעו יהודי תוניסיה עקב שיתוף הפעולה בין משטר וישי וגרמניה, אולם המצב הפך נואש באמת בנובמבר 1942, כאשר גרמניה הנאצית תפסה את השלטון בתוניסיה, באופן ישיר במקום ממשלת וישי ששלטה במדינה עד אז. בתוניסיה חיו אז כמאה אלף יהודים, ומיד עם הכפפתה של תוניסיה לשלטון הנאצי הישיר הם חויבו לענוד את הטלאי הצהוב והחל התהליך הרגיל כלפי היהודים, כפי שהתנהל גם באירופה...

ציטוטים

”העיר קרית גת היתה עיירה מאוד קטנה מספר התושבים היה 10000.“

הקשר הרב דורי