מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ ישראל – התקומה

עבודת הקשר הבין דורי עם הסבים והסבתות
סבתא איה בת שנה עם הוריה בקיבוץ בית יוסף
תקומה

שמי איה בן אליהו, נולדתי בשנת 1949 לבית משפחת צימת, בעיר וורצלב שבפולין. אבא שלי צבי ואמא שלי הלה היו במלחמת העולם השנייה. אבא היה בצבא האדום ואמא הייתה סטודנטית. אבא אירגן קבוצה לעלייה לארץ ולה קראו גח"ל (גיוס חוץ לארץ).

בשנת 1948 אבי עלה לארץ עם הקבוצה באנייה סנטוס והגיע לחיפה ומשם ישר למושב בית יוסף בעמק בית שאן. הוא לחם בהגנה. אמא הגיעה לארץ איתי איה כשהייתי תינוקת בשנת 1949 באנייה גלילה לחיפה ומשם למושב בית יוסף.

אני, איה בת שנה עם הורי בקיבוץ בית יוסף

תמונה 1

בשנת 1950 ירד שלג בעמק בית שאן וכל הגידולים שגידלו במושב קפאו ואבא החליט לעזוב את המושב ולעבור למעברת קריית אתא. בשנת 1951 נולד להורי משה, אחי ומאז חיה המשפחה בקריית אתא.

 בילדותי

תמונה 2

אני איה, עזבתי את קריית אתא בשנת 1974 לכרמיאל שם נולדו ילדיי ושם אני חיה עד היום.

הסיפור נקרא תקומה, כיוון שהוריי בנו את חייהם מחדש בארץ ישראל לאחר ששרדו בשואה, הם גידלו ילדים עבדו וחיו כל חייהם במדינת ישראל.

מאלבום התמונות של סבתא איה

תמונה 3

הזוית האישית

לטם בן אליהו: היה לי חשוב מאוד לשמוע את סיפור עלייתם וחייהם של ההורים של סבתי איה ולמדתי מהם על התקופה ומה שהם עברו. למדתי שאסור לוותר לא להתייאש ולהרים ידיים ולא לאבד תקווה.

מילון

המלה תקומה
בניה מחדש תחיה והתחדשות

בית יוסף
בֵּית יוֹסֵף הוא מושב בבקעת בית שאן השייך למועצה אזורית עמק המעיינות. המושב נמצא כ-200 מטר מתחת לפני הים. המושב הוקם ביום שישי, כ"ח ניסן תרצ"ז, 9 באפריל 1937, בעצם מאורעות 1936-1939, כישוב חומה ומגדל ונקרא על שמו של יוסף אהרונוביץ'. המייסדים, ארגוני הצפון א', ב' יצאו יחד עם עוזריהם בשיירה מקיבוץ גשר אל קרקע שנרכשה על ידי הקרן הקיימת, באזור החיבור בין בקעת בית שאן ויישובי עמק הירדן. ויקיפדיה

ציטוטים

”למדתי שלאנשים יכול להיות כח עצום להתחיל מחדש את החיים.“

הקשר הרב דורי