מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ והמשפחה

סבתא ואחותה ג'טה בילדות
החתונה של סבא וסבתא
עיסוק, יהדות ומסורת

חלום הילדות שלי היה ההגירה לישראל יחד עם משפחתי לאחר ההסכם בין ישראל לרומניה לשלוח את היהודים ארצה. בנוסף רציתי להקים שם משפחה משלי ולגדל שם את ילדיי. כשהגעתי לארץ המטרה שלי הייתה להמשיך את החלום שלי בלמידת שפות זרות, בעייתי היחידה הייתה הקושי בהסתגלות לארץ ולמידת השפה העברית במהירות מספקת שבה אוכל להמשיך לתקשר עם אנשים וללמוד שפות נוספות.

כשהיינו בגולה (רומניה) חגגנו את כל חגי ישראל מלבד חנוכה שעליו לא ידענו על קיומו. אבי דאג תמיד בחגים (ובכללי) לניקיון, שמירה והבאת פרטים הקשורים לחג הסוכות בבית הכנסת- בין היתר, היה דואג ליין, לאגוזים, לתפוחי עץ ולדגלים עם סמלים מותאמים לחג לילדים. בחג אני ואחיותיי תמיד  היינו מקבלות מתנה צנועה שאהבנו והערכנו מאוד. בכל חג ביתנו היה מצוחצח להפליא, ובתקופות האלה בשנה ישר ידענו שהגיע החג.

אני וקרול התחתנו בשנת 1965, בארץ. לאחר 3 שנים הבאנו את ילדתנו הראשונה והבכורה ריטה, לאחר מכן את שרון ולבסוף את אבי. החיים היו די קשים באותה התקופה אך נתנו לילדינו את הטוב ביותר שלא קיבלנו בילדותינו. מהעלייה לארץ גרנו בנצרת עילית, וכאן ביססנו את חיינו ומעמדנו עד היום.

 ביום נישואינו

תמונה 1

הייתי שלושה חודשים בלבד בקיבוץ יגור ללמידת השפה, ועקב המצב המשפחתי הייתי חייבת לעזוב את הקיבוץ ולהתחיל לעבוד גם ללא ידיעת השפה לחלוטין. תחילה עבדתי במפעל, במיון מוצרים. לאחר שנתיים וחצי, התחלתי ללמוד הנהלת חשבונות ולאחר הלמידה עבדתי בעיריית נצרת עילית כמנהלת החשבונות עד ליציאתי לפנסיה (26 שנים).

חיי השתנו באופן דרסטי מבעבר. הדבר הכי חשוב הם נכדיי וילדיי שקיבלתי במתנה מאלוהים, הקשר  איתם הוא הדבר החשוב לי ביותר ולא הייתי מצליחה לעמוד ללא תמיכתם במהלך השנים והאהבה שלי אליהם. את נכדיי הקרובים ביותר, גידלתי ונתתי את מירב תשומת הלב האפשרית שנתנה לי כוח להמשיך למרות הדרדרות מצבי הבריאותי והדרדרות מצב הבריאות של בעלי. הנכדים והילדים שלי הם "סם חיי" וכוח ההמשכיות שלי. אני מודה לאל שזכיתי להכיר אותם ולגדל אותם.

הזוית האישית

סבתא ביאטריס: בעיניי העבודה שעשינו יחד היא חשובה מאוד. אולי בעתיד לא נוכל לספר על הדברים האלו. התעניינות ולקיחת סיפורים מאתנו לדורות הבאים מרגשת נורא עבורנו. נזכרתי בעבר ויכולתי להעביר אותו לנכדתי, שתעביר אותו איתה לילדיה והלאה.

מילון

יאש
היא העיר הרביעית בגודלה ברומניה, והמטרופולין השני בגודלו ברומניה, בירת מחוז יאשי הנמצא באזור ההיסטורי של מולדובה.

ציטוטים

”חלום הילדות שלי היה ההגירה לישראל יחד עם משפחתי.“

הקשר הרב דורי