מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ ברגע האחרון

אני עם סבתא אסתר
בית הקירור הישן בכפר חסידים
בחג חנוכה האחרון (תשע"ז) כל המשפחה חגגה לסבתא רבתא אסתר יום הולדת 95.

שמי יהודה פלהיימר, משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומביא את סיפורה של סבתא רבתא שלי אסתר שיף.

סבתי נולדה בעיר ברלין שבגרמניה, בשנת 1921 לבית משפחת אקרהלט. סבתי נולדה לפני שפרצה מלחמת העולם השנייה אך היו הגבלות על היהודים. הוריה נולדו בפולין ועברו לגרמניה היה להם מפעל של שמיכות פוך שממנו הם התפרנסו.

סבתא נולדה בשנת 1921. במשפחה של סבתא היו 4 ילדים: 3 בנות ובן. סבתא למדה בבית ספר יהודי והשתייכה לתנועת נוער היא הייתה אוהבת לקרוא ספרים. בתנועת הנוער הם התחנכו לציונות ושם עודדו אותם לעלות לארץ ישראל. גם ביתה היה בית מאוד ציוני ואביה אף היה בין האחראים על אישורי העלייה לארץ ישראל.

סבתא אסתר עולה לארץ בעליית הנוער

בגיל 16 אורגנה עלייה לארץ מטעם "עליית הנוער" סבתא מאוד רצתה לעלות לארץ. אך הוריה לא הסכימו שהיא תעלה לבדה. היא מאוד התאכזבה והיא בכתה במשך שבוע שלם והאחראית על קבוצת "עליית הנוער" – רוחה פראייר דיברה עם ההורים שלה והם השתכנעו והסכימו לבסוף שהיא תעלה לארץ ישראל. כל נוסע היה צריך לקחת רק מזוודה אחת ובה היה מספר פריטים על פי רשימה שנבדקה על ידי הנאצים. סבתא לא לקחה עמה תמונות, תעודות, מסמכים חשובים מפני שאף אחד לא העלה על הדעת שהיא לעולם לא תחזור לבית הוריה.

היא הפליגה לארץ בשנת 1938 באמצעות אנייה ששמה היה: "ירושלים" זו הייתה האנייה האחרונה של "עליית הנוער" שיצאה לארץ ישראל. סבתא נסעה יחד עם עוד 42 חניכים. באנייה היה צפוף אך המצב רוח היה גבוה. בנסיעה שארכה 8 ימים הם שרו ורקדו ושמחו.

כשהאנייה הגיעה לארץ הם הלכו לכפר הנוער: "כפר חסידים" שם היא למדה, עבדה ברפת ובלול וגרה.  לאחר שנה הם יצאו לטיול מטעם ארגון "עליית הנוער" והם נסעו לכותל שהיה בשליטת הבריטים. היא מאוד מאוד התרגשה. כל הזמן הזה היא שמרה על קשר עם הוריה שבינתיים גורשו מביתם לפולין. עדיין אף אחד אחד לא העלה בדעתו שהנורא מכל יקרה.

לאחר מכן היא עברה לקיבוץ עלומים לאחר שהרב משה צבי נריה שכנע אותה. בקיבוץ היא הכירה את סבא.  לאחר זמן מה הם עברו לתל אביב. סבתא עבדה במפעל שוקולדים "ליבר" שלימים הפך להיות קרוי "עלית".

לאחר שנה ביום שישי אחד הם התחתנו בחתונה צנועה כפי המקובל בימים ההם. בזמן החתונה היא לא ידעה מה עלה בגורל משפחתה שלימים נודע לה שאחיותיה נספו באושוויץ, אביה נרצח בניסיון לעבור לגבול של רוסיה מפולין ואמה ואחיה מתו בגטו.

אך למרות כל הקשיים סבתא זכתה להקים משפחה גדולה וזכתה לחיות עם סבא דוד ז"ל במשך 74 שנות נישואים. הם זכו למשפחה גדולה בעלת עשרות נינים ואפילו חימש. בחג חנוכה האחרון (תשע"ז) כל המשפחה חגגה לה יום הולדת 95.

הזוית האישית

יהודה פלהיימר: אני אישית מאוד נהנתי לשוחח עם סבתא לראיין אותה, לשאול ולשמוע. סבתא אסתר היא מאוד מעניינת וכיף לדבר איתה. אני למדתי עלייה המון דברים שלא ידעתי. אני עכשיו מרגיש יותר קשור אליה ואני גאה להיות הנין שלה.

מילון

עליית נוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית.

כפר חסידים
כְּפַר-חֲסִידִים הוא מושב בעמק זבולון ליד קריית אתא בתחומי מועצה אזורית זבולון...ההתיישבות עצמה החלה ב-1925 בארבע נקודות יישוב. סיפור המעשה עורר התלהבות רבה בקרב היישוב הציוני.

ציטוטים

”אני גאה להיות הנין של סבתא רבתא אסתר“

הקשר הרב דורי