מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה הקשה ושכרה בצידה

סוזן ורעיה ביום העלאת הסיפור
סוזן בצעירותה
סיפור העלייה הבלתי נשכחת שלי

סיפור העלייה:

נולדתי בינואר 1948 ג' בשבט עיר הבירה של מרוקו, ברט.

תמונה 1

התמונה הזו היא עם הכיתה שלי כאשר הייתי בכיתה ב' במרוקו. אני נמצאת ליד המורה בשורה הראשונה בצד ימין למעלה עם השמלה הכהה. מאוד אהבתי את המורה שלי. הייתה אווירה ממש טובה בבית הספר אהבנו לשחק בחוץ והיו חיים טובים ופשוטים. הייתה משמעת בבית הספר -כיבדנו את המורים,המנהלים והתלמידים. אהבנו ללכת לבית הספר למרות שהיה יום ארוך ומפוצל . באמצע היום הלכנו לאכול בבית ואז חזרנו לבית הספר.

 

תמונה 2

אימי ז"ל. על יד אימי זה הבן השלישי, לידו זה הבן הבכור ואני בצד שמאל והילד מאחוריי הוא חצי אח שלי. אח שלי שנמצא על ידי אימי נפטר בן 51 בארץ,. הוא חלה מסרטן כתוצאה מהריסוס של הגזזת. בשנת 1958 לקחו אותו מהגן וריססו אותו מגזזת ללא ידיעה של אימי ז"ל.

 

לא התכוונו לעלות ארצה כי היו סיפורים על הקשיים בארץ ואבי לא רצה שנסבול. דודי עבד במחתרת. הוא העלה יהודים ארצה. לילה אחד  הגיעו אלינו מהסוכנת הציונית והודיעו לנו שהוא נעצר אך הוא יהיה בסדר ויש סיכויים שהוא יעלה ארצה כדי לברוח מהסכנה. סבתי שהייתה גרה אתנו ממש דאגה  לשלום דודי. אבי התחשב בסבתי והחליט לעלות ארצה. בשנת 1963, התחלנו להתארגן לעלות ארצה, למכור את הרכוש ולסדר את העניינים עם הסוכנות הציונית. לא הספקנו למכור את כל הרכוש . היה עלינו כל כך הרבה לחץ  מהסוכנות הציונית. לכן, למרות שלא מכרנו את כל הרכוש, עלינו ארצה.

כשעליתי הייתי בכיתה ח'. קליטת העלייה שלי באופן אישי הייתה מאוד קשה. לא ידעתי עברית ולא היה לי איך לתקשר עם האנשים כיוון שבמרוקו לא למדנו עברית .רק הבנים למדו. אנחנו למדנו רק צרפתית וערבית ספרותית.

הקליטה שלי הייתה מאוד לקויה. כיוון שלא התארגנו בארץ לעולים חדשים, לא היה לנו אולפן ללכת וגם לא ידענו על האפשרות של אולפן. העלו אותי מיד לכיתה ח'-עולים ולא למדנו שם עברית.

גדלתי בבית חם ואוהב, אך להורים לא הייתה אפשרות לעזור, כיוון שהיה להם מאוד קשה ללמוד את השפה, ולכן התמודדנו בכוחות עצמנו עם תמיכה חמה של ההורים כמה שניתן.

ובכל הזדמנות השתדלתי ללמוד את השפה בכוחות עצמי, עשיתי תיכון ערב כדי להשתלב בחברה עם השפה, אך יש עוד מה ללמוד.

 אך כיום, אני מאוד שמחה להיות בארץ ובייחוד ברחובות, העיר שלי.

 

הזוית האישית

סוזן: "הכרתי את רעיה, ילדה חיובית, חיננית מקסימה. היה לי כייף מאוד לעשות אתך את העבודה ונהניתי מכל רגע, את פשוט כלילת המעלות"

רעיה: "היה לי ממש ממש כייף! למדתי המון מסוזן. היא אישה מלאת סיפורים מהממים ובעלת אופי מדהים!! פשוט זכיתי"

 

מילון

מחתרת ציונית במרוקו
קבוצת אנשים שפעלו בסתר כדי לעלות יהודים לארץ

ציטוטים

”"למרות כל הקשיים, אני חיה בארץ וטוב לי מאוד"“

הקשר הרב דורי