מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה הסוערת של סבתי לישראל

זו תמונה של שלי ושל סבתי בריתה שלי.
זו תמונה של סבתי בצעירותה.
מסע העלייה ממרוקו לישראל באונייה

סבתי נולדה בשנת 1946 בעיר מרקש שבמרוקו. לסבתי היה בית שתי קומות בצורת חץ, ולמטה הייתה חצר גדולה באמצע הבית. בביתה היו 8 חדרים, לא היה חשמל ובנוסף גם לא היו מים ולכן היו להם בורות של מים שהיו שואבים מהם. סבתי חייתה בסביבה יהודית מובהקת והמשרתים שלהם היו ערבים, פעם הערבים היו עושים ליהודים כבוד וכשהם שמעו שהיהודים עולים לארץ הם ממש התאכזבו ובכו.

לסבתי יש געגועים למקום שגדלה בו ועד היום היא זוכרת אותו, וכמובן רוצה לחזור לשם. היא זוכרת שלא הייתה מפונקת וכל מה שאמא שלה הכינה לה היא הייתה אוכלת. וגם שאמה הייתה שרה לה כמו השיר אמא יקרה, רק בצרפתית.

כשלאח הקטן של סבתי הייתה ברית, ביום גשום, בישלו את האוכל והברית התבצעה בבית. כל השכונה הגיעה לברית וזה הייתה שמחה משפחתית. בשבת, סבתי ומשפחתה היו הולכים לבית הכנסת בצהריים, ולאחר מכן היו אוכלים ואז כל הילדים בשכונה היו משחקים ביחד ברחבה הגדולה. במשפחה של סבתא שלי יש מנהגים, לדוגמא, בפסח, הם אוכלים מרק. בחנוכה, לביבות. בפורים, קוסקוס עם עוף.

סבתא שלי למדה בבית ספר יהודי ששמו ״אליאנס״ ועלתה לארץ בגיל ממש מוקדם. כשסבתי הייתה ילדה היא כתבה  בנוצה. היא הייתה מכינה את הדיו ושמה לכולם על השולחן בבית הספר. סבתי למדה עד כיתה ח, ובחופשה היא הייתה הולכת לעבוד בחנות נעליים.

כשסבתי ומשפחתה גרו במרוקו הם כל הזמן חלמו על ארץ ישראל. והיא עלתה לארץ, גם מפני שהיו לוקחים בנות יהודיות לנישואין עם הערבים.

בעלייה לארץ, היה חם וצפוף באנייה. כשכולם עלו לאנייה היה ים סוער, ואמרו לכולם ללבוש חליפות הצלה ולרדת לבטן האנייה. כולם נבהלו אך לבסוף זה רק היה גל גדול ולא סערה. האנייה  הגיעה לחיפה ומשם הגיעה המשפחה לבאר שבע.

סבתי הכירה את סבי דרך הרב. הרב אמר לסבי, יש לי אישה בשבילך, הם הכירו ואחר כך נפגשו בבית של סבתי, לאחר שהכירה את סבי הם התחתנו בישראל בתאריך 17/8/1965.  זה היה האירוע הכי משמעותי בחייה שהתבצע בישראל והשפיע על חייה. בחתונה הרב רצה ללכת בגלל שסבתי חיכתה לדוד שלה הרבה זמן. לסבי הייתה מאפייה בתחילת דרכו וסבתי עבדה איתו.

סבתי מתגוררת כיום בבאר שבע בשכונה א' כיוון שהיו לה הרבה ילדים היא קיבלה דירה מעמידר. היום כשיש אירוע או חג כל המשפחה מתכנסת אצל סבתי, אוכלת ושרה שירים מסורתיים.

הזוית האישית

שיר: הזדעזעתי מהסיפור על העלייה באניה, אבל נהניתי לחקור ולחדש לעצמי עוד דברים חדשים.

מילון

יהודים במרקש
בשנת 1492, כשהציף זרם מגורשי ספרד את ארצות צפון אפריקה הגיעו גליו עד למרקש, שהתחילה להתפתח אז בתור בירת השושלת הסעדית. השולטאן קרא ליהודים לבוא ולהתיישב בה, ואז החלו לבנות את מלאח היהודי בהוראת הסולטאן הבניה החלה ב-1578 והסתימה ב-1622 עם בנית שער למלאח. רוב הבתים במלאח הם בתי חצרים. היהודים עסקו בעיקר במסחר. בעבר היו בתי המלאח מסוידים בכחול ולבן והיו בוהקים ונקיים. עד היום נותר במלאח השער בצבע ירוק על שם ר' מרדכי בן עטר. כיום רוב יהודי מרקש עזבו, ואלה שעדיין מתגוררים שם מבוגרים מאוד ואף נזקקים ומתקיימים מתרומות הקהילה הגדולה בקזבלנקה.

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני כוח הרצון“

הקשר הרב דורי