מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה המסוכנת לארץ ישראל

תיעוד סיפורם של סבתא וסבא
סבא וסבתא מתחתנים
מלחמה בגאורגיה

העלייה המסוכנת לארץ ישראל

סבי וסבתי עלו ארצה מגרוזיה. כיום מכונה המדינה גאורגיה. גאורגיה היא מדינה בקווקז , שבה רוב התושבים הם ממוצא גרוזיני.  דתם היא הכנסייה הגאורגית האורתודוקסית. עם זאת, בגאורגיה מיעוטים לאומיים רבים, יהודים ואחרים. בעבר הייתה גאורגיה חלק מברית המועצות  והנטיות הלאומיות, הן של הגאורגים והן של המיעוטים דוכאו בכוח.

תמונה 1

תמונה 2

בגאורגיה  משפחתי התגוררה בעיר התיירותית והציורית בטומי הנמצאת על שפת הים השחור בדרום מזרח המדינה, כיום משמשת בטומי כעיירת הנופש של גיאורגיה. בטומי מאופיינת בבתי מלון יוקרתיים, חוף ים סלעי וטיילת ארוכה ורחבה העוברת לאורכו. בטומי תמיד הייתה עיירה יפה ושוקקת חיים. משפחתי חיה חיים נוחים בין יהודים גאורגים ונוצרים, לא הייתה הסתה של הכנסייה או השלטון נגד יהודים, לא היו רדיפות ופרעות נגד יהודים וגם במרוצת השנים היהודים לא גורשו מהמדינה.

אידיליה זו השתנתה  כאשר החלה מלחמת האזרחים בגאורגיה. ב-26 במאי 1991 נבחר זוויאדגמסחורדיה לנשיאה הראשון של גאורגיה העצמאית. בתקופה זו בוצעו באזור זה מעשי אלימות וזוועה על ידי מיליציות המחדריוני וכוחות הממשלה, שתרמו מצדם לעימות בין האוכלוסייה המקומית ובין תומכי משטר שוורדנדזה. היהודים, כמו שאר התושבים העיר, נקלעו למצוקה, והאווירה הכללית הייתה קשה מאוד. פעולות של לקיחת בני ערובה, תקריות ירי ופיגועים הותירו עשרות הרוגים. החיים היו מאוד קשים, היה מחסור בשירותים בסיסיים כמו חשמל, אנשים ישבו בחושך, פחדו לצאת החוצה כיוון שבחוץ היו מסתובבים גרוזינים עם נשקים המאיימים לפגוע.

תמונה 3

גמסחורדיה הוכיח עצמו כנשיא כושל, שלא הצליח להתמודד עם הבעיות הכלכליות של גאורגיה, והודח בהפיכה צבאית ב-22 בדצמבר 1991.

סבתא, סבא, סבא רבא אמי ודודי מיד חשבו לעלות ארצה. זו לא הייתה עלייה ממניעים ציוניים. הסיבות לעלייה זו היו בעיקר כלכליות בצירוף החשש לביטחון האישי. היו צריכים למכור את הבית החדש והרהיטים והגרוזינים רצו לקבל הכול בחינם. הבית נמכר במהירות במחיר זול מאוד כדי לעלות לארץ. הם לקחו עימם מעט מאוד דברים בכדי שהמסע לא יהיה כבד. סבא וסבא רבא שלי החליטו לנסוע דרך תורכיה ברכב. הם התבלבלו בדרך ולא ידעו את השפה, ובעקבות כך הסתובבו בתורכיה 4 ימים עד שמצאו כניסה ליוון לעיר אתונה. הנסיעה   ליוון  הייתה מסוכנת וקשה. ביוון  הם עלו על אנייה וכך הגיעו לארץ ישראל.

באותו זמן סבתא שלי עם שני ילדים קטנים ועוד זוג חברים עלו על המטוס בעיר טביליסי. הם רצו לקחת כמה חפצים שהם יקרי ערך ובעלי חשיבות רבה למשפחה, אך לקחו רק חלק קטן מהם והשאירו מזכרות רבות מאחור, וכך הם עלו לישראל.

הזוית האישית

הפרויקט עזר לי מאוד להכיר את משפחתי מצד אימי .היינו מופתעים מהסיפורים המרתקים של סבתא ילנה .ראינו את עצמינו משתתפים בסרט משפחתי מפחיד ומותח.

מילון

כנסייה
הכנסייה היא מבנה המשמש בנצרות

ציטוטים

”אל תוותר,אפילו שקשה לך“

הקשר הרב דורי