מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה החשאית מרומניה לישראל שנמשכה ארבעה חודשים

סבתא עליזה בת 6 בזמן העלייה לארץ
תמונת החתונה משנת 1972
לסבתא עליזה זכרונות טובים מהגולה אך עם זאת שמחה ומאושרת לחיות בישראל כיום

שמי עליזה פוירשטיין לבית משפחת מויסי.

ההורים שלי הכירו אחרי מלחמת העולם השנייה בשנת 1949. שנה אחרי זה התחתנו ברומניה בחתונה יהודית בסתר. אחרי שנה נולדה אחותי הגדולה ובשנת 1953 אני נולדתי. הוריי עבדו במשרות ממשלתיות וגרנו בבית יפה מטעם הממשלה והיו לנו חיים טובים. חגגנו את כל החגים הרומנים בפרהסיה ואת החגים היהודים בחשאי.

העלייה של סבתא עליזה לישראל

הגעתי לארץ בשנת 1959. היציאה שלי עם משפחתי מרומניה הייתה בתור טיול לחו"ל כי בתקופה ההיא לא ידעו שאנחנו יהודים וגם היה אסור שיידעו. יצאנו מרומניה ברכבת, אח"כ המשכנו בטיסה לאוסטריה, משם המשכנו ברכבת לשוויץ, בהמשך לוונציה וצפון איטליה ובאיטליה החלפנו רכבת עד לעיר הנמל נפאלי. בנפאלי עלינו על ספינת תיירים האמריקאית בשם "השלום". באנייה רוב התיירים היו יהודים אמריקאים. האנייה הפליגה לאורך ים התיכון עם עצירות בכל הנמלים עד נמל חיפה שבארץ ישראל. "הטיול" הזה לקח 4 חודשים,  הייתי בת 6 כאשר הגעתי לארץ , וחגגנו את חג הפורים בפעם ראשונה בחופשי,  בלי פחד באנייה. כשהגענו לארץ אבי ביקש שנהיה קרובים לאזור תל אביב כי כל המשפחה שלו הייתה באזור ולבסוף הגענו בלילה  לעיר אחרת לגמרי, ירוחם. בבוקר קיבלו אותנו אנשים מהסוכנות היהודית. היה זה יום לפני ערב פסח. אנשי הסוכנות הראו לנו את הבית העתידי שלנו לתקופה הקרובה ונתנו לנו ציוד ומזון לימים הקרובים. הקליטה שלנו בארץ הייתה מאוד קשה. הגענו ממקום שהיה לנו הכל בשפע ופתאום נחתנו בכפר קטן של צריפים ופחונים ובלוק אחד של מגורים. החיים היו קשים. הוריי לא הצליחו למצוא  עבודה, בטח לא כמו שהייתה ברומניה.  אחרי 4 שנים עברנו לקריית גת. פה הוריי מצאו עבודה ומגורים והתחילו לבסס את חייהם.

זיכרון מתוק מהילדות

כל שנה בקיץ בחודש אוגוסט היינו יוצאים לנופש עם הורי ואחותי. לרוב היינו יוצאים לנופש בערים או בים. כשהייתי בגיל 3 הורי החליטו לצאת לנופש שונה ונסענו לעיר קייט ששמה קונסטנצה. שם היה הקרקס הגדול ביותר ברומניה. החוויה הייתה נהדרת כי במשך חודש עברנו הרבה חוויות בקרקס: עזרנו להאכיל את החיות, השתתפנו בתור ליצנים,  הצטלמנו בכל מיני תמונות שהיו בקרקס כמו מטוס , סוסים , פילים וכל הדברים שהיו בקרקס. היו דברים מאוד מצחיקים שקרו עם הליצנים והדובים. חוויה מסוג זה לא הייתה לי יותר.

החתונה של סבתא עליזה עם סבא שלמה

הייתי בת 16 כאשר פגשתי את בעלי וכעבור שנה בגיל 17 התחתנו בעיר תל אביב באולמי טופז בתאריך 23/1/1972. היינו הזוג הראשון שהתחתן באולם זה. בחתונה היו כ 500 איש מקריית גת- יצאו 6 אוטובוסים מלאים והשאר הגיעו במכוניות פרטיות שלהם זה היה משפחה מ 2 הצדדים וחברים. היו הרבה מנות אוכל מגוונים והרבה שתייה בגלל שזה היה פתיחה של האולם. הייתה להקה של 6 נגנים וזמר והיה מאוד שמח. רקדנו עד השעות הקטנות של הלילה. משם יצאנו לבלות במלון הילטון בתל אביב.

הזוית האישית

זכיתי להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי, זכיתי להשמיע את סיפורי ולחשוף בפני נכדי הצעיר, ליעד, את סיפור ההיסטוריה של המשפחה המיוחדת שלנו. התוכנית חשובה מאוד גם לדורות הבאים ורצוי מאוד שתמשיך גם בשנים הבאות.

img-20170213-wa0001

מילון

הסוכנות היהודית
ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל, לסוכנות היהודית ישנה שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל ומעמדה החוקי והציבורי ייחודי ומעוגן ב"חוק המעמד" שהתקבל ב-1950. הסוכנות פועלת מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל. משרדה הראשי של הסוכנות היהודית שוכן בבית המוסדות הלאומיים בירושלים.

ציטוטים

”החיים יפים עם בעלי ילדיי ונכדיי“

הקשר הרב דורי