מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה הגדולה

סבי ואני בבר המצווה שלי
סבי בצבא
קשיי הקליטה והעלייה של סבי ממרוקו לארץ ישראל

שמו של סבי הוא משה, מקור השם הוא מהתנ"ך והוא נקרא ע"ש סבו. שם משפחתו של סבי הוא ונונו שם משפחה זה הוא שם משפחה מקורי. מיקומו של סבי במשפחתו הוא :האח השישי מתוך 7 אחים ואחיות. לסבי יש 2 אחיות ו 4 אחים. שמה של אחותו הבכורה הוא מרי, אחריה בא שמעון (שלצערינו כבר לא בחיים כיום), אחריו בא מאיר, לאחר מכן מזל, אח"כ אלי, סבא משה, והקטן- יגאל. 
 
סבי משה נולד במרוקו, שם התגוררו אלפי יהודים אשר עשו עלייה בדרכים שונות: חלקם שילמו לסוכנות היהודית סכום כסף מסוים בכדי שיעלו אותם בדרך הרגילה, וחלקם נהגו לשלם סכום מזערי יותר שנקרא "שוחד" לערבים בכדי שיבריחו אותם בחשאי. סבי היה אחד מהם – הוא ומשפחתו שילמו סכום כסף קטן לתושב מרוקו מהמגזר הערבי, והוא, הבריח אותם בלילה בחשאי. תאריך עלייתו של סבי לארץ :חודש דצמבר בשנת 1961. סבי ומשפחתו נאלצו לנוע בכמה דרכים בכדי להגיע לישראל (תחנות ביניים). תחילה בשלב הראשון הוברחו ברכב ממרוקו לספרד-גיברלטר- לשם הגיעו, בשלב השני שוב ברכב המשיכו מספרד לצרפת, ובשלב האחרון שטו באונייה מצרפת ועד לישראל (איתו עלו עוד 150 יהודים בערך).
  
סבא משה בצעירותו: סבי מספר שעוד בנמל בצרפת אבד להם ארגז שהביאו איתם ממרוקו שהיה מלא במזכרות כמו: מכתבים, תמונות, תכשיטים ועוד…סבי עלה לארץ עם חלק גדול ממשפחתו, אך שתי אחיו (אח ואחות) שנישאו עוד במרוקו, עלו מאוחר יותר ולא יחד עם סבי, וכן גם התגוררו בניפרד. סבי ומשפחתו גרו כשנתיים בערך במעברה בעיר חולון. במעברה שירתו את כל העולים- שירותים ציבוריים, ורק מכולת קטנה וקופת חולים שהיו בקרבת מקום
הצריף במעברה היה מחולק לשני חדרים ובו הצטופפו סבי, ארבעת אחיו, והוריו. סבי למד בבית הספר בכיתות מצומצמות וכן גם שעות הלימוד היו מועטות. סבי אהב מאוד לשחק משחקי כדור שונים, ובעיקר לרכב על סוסים. בשבועיים הראשונים לעלייתם-סבי ומשפחתו התארחו אצל בני משפחתם אשר התגוררו במושב גפן עד להתאקלמות ראשונית, ולאחר מכן הסוכנות היהודית סייעה להם וכיוונה אותם למעברה. במשפחתו של סבי- שני אחיו הבוגרים היו עובדים בכדי לממן ולפרנס את כל בני המשפחה, הם היו עובדים בעבודות שונות כגון: מתפרה, חנות ירקות ועוד ועוד.. מהסיבה ששאר האחים היו קטנים מידי ובטווח גילאי בית ספר. כשסבי הגיע לגיל מצוות- אחיו הגדול רכש לו את התפילין, וכך סבי עלה לתורה בבית הכנסת הקרוב לביתם, הם ערכו לו מסיבה קטנה ומצומצמת בבית עם כמה מבני המשפחה. סבי התגייס לצבא בתאריך: 12.10.1970 ושירת 3 שנים מלאות + שנה קבע. תפקידו של סבי היה בצבא: מכונאי. בזמן שירותו הצבאי של סבי הוא השתתף בשתי מלחמות: מלחמת יום הכיפורים, ומלחמת לבנון הראשונה. הוא אינו נלחם בסיני, אלה עשה שירות מילואים בסיני בלבד. תפקידו בזמן המלחמה : מכונאי נגמ"ש. סבי סיים שירות צבאי מלא, והמשיך לשנה נוספת מפני שחשב שזה מה שירצה להתעסק בעתיד אך דעותיו קיבלו תפנית לאחר שנה והחליט לפרוש. לאחר שחררו הצבאי של סבי מהצבא, הוא נסע לנופש בעיר אילת עם חבר ילדות. עד גיל 25 לסבי לא היתה עבודה קבועה ומסודרת, בגיל הזה סבי נקלט לעבודתו הראשונה בחברת "אלקטרה", זוהי חברה למיזוג אוויר ויחידות קירור. תפקידו של סבי היה: צבעי של יחידות המיזוג. סבי עבד בעבודה זו במשך כ-20 שנה ואולי קצת יותר, סבי סבל מכאבים בכפות הרגליים מה שהתגלה מאוחר יותר כ "דורבנים", ומשם המצב רק הידרדר והחמיר. נכון להיום סבי מתהלך עם קביים בגלל קשיי הליכה, ולכן הוא פרש מעבודתו לפני גיל הפנסיה והיום מוכר כנכה. 
במשפחתו של סבי יש כמה מנהגים חשובים: בערב שישי כל המשפחה מתכנסת לערוך קידוש ביחד. אם אחד מבני המשפחה זקוק לעזרה כלשהי, כל בני המשפחה מתגייסים מיידית לעזרה. כאשר יוצא חג הפסח- כל המשפחה המורחבת נפגשת לחגוג את חג המימונה ( זהו חג אשר הביאו איתם ממרוקו כמנהג קבוע ). כל נער שעבר את טקס בר המצווה- מניח תפילין כל בוקר מידי יום. סבי איש מסורתי מאוד, הוא מבקר בבית הכנסת מידי יום (משתדל אפילו פעמיים ביום), וחוגג את כל חגי ישראל. החגים האהובים עליו הם: ראש השנה ופסח, מהסיבה שבחגים אלו כל המשפחה מתאחדת ללא יוצא מן הכלל. סבי וסבתי התחתנו בשנת 1976, הוא היה כבן 25 וסבתי היתה בת 21. לסבי וסבתי נולדו שלוש בנות מקסימות: חלי הבכורה- בת 39 כיום, ויקי האמצעית ( שזאת אימי היקרה )- בת 37 כיום ומורן שהיא הקטנה ( אוטוטו נשואה)- בת 30 היום. לסבי וסבתי 5 נכדים בנים ונכדה אחת ( שהיא אחותי הקטנה ).
תשע"ו

מילון

סלא
מילה במרוקאית שפירושה בית כנסת

ציטוטים

”"כשסבי הגיע למצוות אחיו רכש לו תפילין, ערכו לו מסיבה מצומצמת בבית עם בני המשפחה"“

הקשר הרב דורי