מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה באניית "אקסודוס"

שרה עם נכדתה שירה ושאר תלמידי הקבוצה המתעדים
שרה בצעירותה
מקייב שברוסיה לארץ ישראל באניית המעפילים אקסודוס

שרה נולדה בשם סופיה בקייב שברוסיה. אחרי מלחמת העולם השנייה ליהודים היה מאוד קשה ורבים מניצולי השואה רצו לעזוב את ארצותיהם ולעלות לישראל. שרה עלתה לארץ שהייתה בת שבע. היא הגיעה בשנת 1948 יחד עם הוריה ואחותה באניית "אקסודוס" – יציאת אירופה.

שרה כילדה

תמונה 1

אניית מעפילים המפורסמת בתולדות העלייה לארץ בתקופת שהבריטים שלטו בארץ, מטרתה הייתה להגיע לארץ ישראל. על סיפונה היו כמעט 5,000 איש ביניהם ילדים ותינוקות. הבריטים לא אפשרו לנוסעי האנייה להיכנס לארץ ישראל ובמשך מספר חודשים הסתובבו בים, תוך כדי הפגזות הבריטים בפצצות גז דמעות. לאחר מאבק, ובגלל שאף מדינה לא הסכימה לקלוט אותם הם הועברו בכוח למחנות עקורים בגרמניה. (מקום שארגנו מדינות שלחמו בגרמניה הנאצית "בעלות הברית" לפליטים ניצולי השואה וארגו להם מקום לישון ולאוכל).

שרה הייתה במחנה עקורים "אמדן" והיא זוכרת צריפים וחדר שניתן לכל משפחה, אבא שלה היה אחראי על הצריף וגם אחותה נולדה במחנה. לאחר כשנה במחנות המעצר בגרמניה, עלו רוב נוסעי האנייה לארץ ובשנת 1948, כשהכריזו על מדינת היהודים, הושלמה עליית מעפילי "אקסודוס" ארצה.

כשהחליטו לעזוב את רוסיה, שרה זוכרת שבמקום ישבו שני פקידים עם ארגזי עץ גדולים ששימשו כשולחנות ושני תורים ארוכים האחד לאמריקה והשני לארץ ישראל. הוריה בחרו בארץ ישראל שם חיכו להם אנשי הסוכנות היהודית להעביר אותם למעברות ואחרי כל הטלאות הגיעו ארצה וכולם שמחו ובכו מאושר.

שרה בצעירותה

תמונה 2

כיום שרה סבתי, גרה בבית ההורים שבביתן אהרון, ומאוד נהנית ממגוון הפעילויות הניתנות במקום.

שרה היום, 2019

תמונה 3

עבודת חקר על אניית אקסודוס שהכינו התלמידים

הזוית האישית

תלמדי הקבוצה: נהנינו מאוד שכך שלקחת חלק בתכנית הבית ספרית "הקשר הרב דורי". התעניינו לשמוע מאוד על סיפור עלייתך לארץ ב"אניית אקסודוס". נהנינו אתך בכל רגע, כשעבדנו בקבוצות, כשישבנו וכתבנו על המחשב וכשביחד ניסינו לענות על שאלות.

שירה הנכדה: סבתא, נהניתי לגלות דברים חדשים שלא ידעתי עלייך. לחשוב שילדה קטנה עוברת ושורדת דברים נוראיים כאלו זה קשה ולא ניתן לתפיסה אבל בסוף כשהגעתם לארץ וכולם התרגשו שמחתי מאוד. אני מאחלת לך עוד הרבה שנים של בריאות, אושר, שמחה, נחת ושתמשיכי להיות סבתא מספר אחת בכל העולם.

סבתא שרה: אני שמחה ששיתפתי את הילדים בסיפור אניית האקסודוס והתלאות שעברו עליי ועל משפחתי עד שהגענו ארצה. אין ספק שהתלמידים למדו פרק נוסף בהיסטוריה של עם ישראל ואני שמחה שסיפור זה יתועד באתר בית התפוצות וישמש עדות חיה לדורות הבאים. נהניתי מאוד במפגשים עם נכדתי וחברי הקבוצה ששיתפו פעולה והיו צמאים לשמוע עוד על אניית האקסודוס.

מילון

מחנה עקורים
מחנות שארגנו מדינות בעלות הברית שלחמו בנאצים לטובת הפליטים ניצולי השואה במטרה לתת להם קורת גג עד שיוחלט לאן להעביר אותם. הם דאגו לתת לפליטים אוכל ושתיה וכול משפחה התגוררה בחדר אחד שבתוך הצריף.

ציטוטים

”לאחר כשנה במחנות המעצר בגרמניה, עלו רוב נוסעי האוניה לארץ,הוריי בחרו לעלות לישראל .“

הקשר הרב דורי