מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא יונה יעקב ארצה

אני וסבתא בבית ספר
סבתא בצעירותה התמונה צולמה בערד
חוויות ילדות

הסיפור של סבתא יונה יעקב

סבתא יונה נולדה בתימן , הם היו שמונה אחים בבית. סבתא היא אחות תאומה לאח שלה. בביתה סבתא זוכרת שהיא שמעה שירים בתימנית, שיחקה הרבה מחבואים. היאמספרת שהאחים שלה תמיד הרימו אותה על הגב.

סבתא למדה לבשל מגיל צעיר מאוד. המאכלים המוכרים שהייתה מכינה הם מאכלי המטבח של העדה התימנית:  לחוח, קובנה, זלביה, חילבה. בתימן הבנות לא למדו בבית ספר רק הבנים למדו בחדר אצל המורי. בגיל שמונה היא עלתה ארצה עם משפחתה. היא זוכרת שלקחו לאבא שלה את כל הרכוש החרימו הכל ולא נתנו להם להכנס  לארץ  עם הרכוש שאיתם עלו ארצה.

המקום הראשון שאליו הגיעו הוא היה לעיר אילת ורק מאוחר יותר העבירו אותם לעיר פתח תקווה. הם מאוד שמחו שעלו לארץ, מכיוון שרוב היהודים שהיכירו בתימן, כבר עלו לפניהם לארץ. כבר כמעט ולא נשארו יהודים בתימן.

סבתא גדלה בכיף עם משפחתה בחיים צנועים, היא אומרת שזה היה בלי כל הטכנולוגיה שיש היום. המשחקים שלהם בילדותם היו מחבואים, משחקי חבל, חמש אבנים.

סבתא בצעירותה התמונה צולמה בערד

תמונה 1

את סבתא חינכו איך להסתפק במועט, לעזור בבית ולכבד אנשים. אסור היה לסבתא ולאחים שלה לצאת בשעות הערב מהבית. סבתא שלי דוברת כמה שפות: עברית, היא דוברת  גם את השפה התימנית עד היום, בנוסף סבתא מדברת גם את השפה המרוקאית כי גדלה עם מרוקאים.

הזוית האישית

נועם נגר: החוויה שלי מתכנית הקשר הרב דורי הייתה מרגשת. היה לי כייף ומרתק לשמוע איך סבתא עלתה ארצה? איך גדלה? מה היו המנהגים בבית? מאכלים שאכלה, שירים ששמעה והמנהגים בביתה.

מילון

בינתי
הבת שלי

ציטוטים

”ואהבת לרעך כמוך - כשסבתא עלתה לימדו אותם את אהבת הארץ אהבת חינם כלפי חברים ומשפחה“

הקשר הרב דורי