מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ארצה מתימן לארץ ישראל

אני וסבא לאחר הראיון
סבא בילדותו בתימן
בשכונת תלפיות גרנו שלוש משפחות בחדר

הייתי בן 13 וחצי כשעלינו לארץ. יצאנו מצנעא במשאית מכיוון שלא היו אוטובוסים. היו מוניות, אבל מוניות לקחו רק בודדים כי זה היה מאוד יקר. במשאית לוקחים את כל הציוד ומעליו יושבים ומצטרפות כמה משפחות, ויוצא שכל המשאית מלאה עד אפס מקום.

נסענו מצנעא עד שהגענו אל העיר עדן וזה לקח לנו זמן מכיוון שכשעברנו דרך העיר חודידה, שזו עיר נמל על ים סוף, עצרו אותנו. שם היינו בעוצר עשרה ימים. זה היה עוצר שבו היינו צריכים כל יום להתייצב במשטרה. רק הגברים הלכו מכיוון שהיה מקרה של יהודי שהיה חייב כסף והוא ברח לעדן. איש ערבי הצליח לפנות לממלה כדי שיעצרו אותנו עד שימצאו את אותו יהודי שברח. כל יום היו חוקרים אותנו עד שבסוף גילו שהבן שלו נמצא אתנו. החזירו את הבן שלו לצנעא כדי שישלם את החוב ונתנו לנו להמשיך.

אחר כך הגענו לטעיז. טעיז זו העיר שבה קבור הרב שבזי. נשארנו שם ארבעה ימים. משם שוב נסענו באותה משאית עד מקום שקוראים לו שייח עוטמן. המקום הזה הוא למעשה שייך לבריטים, ושם התעכבנו יום אחד.

משם לקחו אותנו במשאיות אחרות שהיו שייכות לסוכנות היהודית למחנה עלייה. במחנה הזה נשארנו שלושה שבועות בערך. היה קשה לחיות שם. היה חם מאוד והתנאים היו נוראיים. לקחו לנו את כל הבגדים ושרפו אותם. בגדים נהדרים. נתנו לנו במקום בגדים שהיה בושה ללכת איתם והשאירו אותנו יחפים ללא נעליים.

משם עלינו ארצה והגענו למחנה עתלית. טסנו לשם שמונה שעות במטוס. עתלית היה מקום נחמד, וקיבלו אותנו יפה. נשארנו שם חצי שנה.

 מחנה עתלית – ויקיפדיה

 

תמונה 1

אחר כך החליטו לסגור את המחנה והעבירו אותנו באוטו לחיפה ולא הסכמנו לרדת מהאוטו. לקחו אותנו לראש העין ושם היה עוד יותר גרוע. גם שם לא הסכמנו לרדת. נשארנו באוטו שלושה ימים. לא היתה להם ברירה והם לקחו אותנו לירושלים. הגענו לתלפיות ושם נתנו לנו חדר. בחדר הזה היינו שלוש משפחות. החדר היה ארבעה מטר על שלושה וחצי מטר. היו שם מיטות של שבעים סנטימטר, צמודות אחת לשנייה. היה לנו קשה, אבל זה היה שווה את המאמץ. 

העשרה

מחנה עתלית: "מחנה המעצר בעתלית או מחנה המעפילים בעתלית שימש למעצר מעפילים ופעילים במחתרות, וכן כמחנה מעבר לעולים. המחנה נפתח בינואר 1940‏, ופעל במתכונת זו עד להקמת מדינת ישראל במאי 1948. במשך השנים נעצרו בו למעלה מ-40,000 מעפילים. ב-1987 הוכרז כאתר לאומי למורשת ההעפלה והעלייה של מדינת ישראל".

תשע"ו

מילון

מחנה עתלית
מחנה המעצר בעתלית או מחנה המעפילים בעתלית שימש למעצר מעפילים ופעילים במחתרות, וכן כמחנה מעבר לעולים. המחנה נפתח בינואר 1940‏, ופעל במתכונת זו עד להקמת מדינת ישראל במאי 1948. במשך השנים נעצרו בו למעלה מ-40,000 מעפילים. ב-1987 הוכרז כאתר לאומי למורשת ההעפלה והעלייה של מדינת ישראל.

סימונים
הפאות של היהודים בתימן שגזזו להם עם עלייתם ארצה

מורי
מורה בבית הספר היהודי בתימן

ציטוטים

”אהבתי ללמוד. היו לי מורים שתמיד תפסו אותי והושיבו אותי ללמוד.“

הקשר הרב דורי