מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ארצה מאלג'יר

סבא דוד עם הנכדות טליה טוהר
התמונה בגיל 4 לפני הטיסה למרסיי שבצרפת.
העלייה של סבא דוד ומשפחתו מאלג'יר

עלייה של סבא דוד בן ישי לארץ ישראל מאלג'יר בשנת 1962.

רקע

שמי דוד בן ישי, נולדתי בשנת 1958 לבית משפחת בנישו, באלג'יריה בעיר קולומבשאר. עליתי עם משפחתי לישראל כשהייתי בן ארבע , בנשת 1962.

תמונת מתקופת ילדותי

תמונה 1

אלג'יריה הייתה בתקופה ההיא תחת כיבוש צרפתי עד שנת 1962. לאחר כמעט שמונה שנים של לחימת גרילה בלתי פוסקת מול ה-FLN מול הצרפתים, הם הצליחו לגרש את הצרפתים. עם נסיגת הצרפתים ברחו גם רוב היהודים ואירופאים לצרפת וחלק גדול של יהודים עלו לארץ ישראל מתוך ציונות.

בתקופת הכיבוש הצרפתי חיינו ממש טוב, אבי סבא רבא יצחק היה צורף זהב ופרנס משפחה של 12 נפשות. אני הייתי מאד צעיר וזכרתי את התנועה של הצבא הצרפתי ברחובות ששמרו על סדר מול כוחות הגרילה האלג'יראים.

בשנת 1962 הוריי החליטו לעלות ארצה מכיוון שהערבים התחילו לפגוע ולהציק ליהודים. עברנו לאוראן שבצפון אלג'יר ומשם הגענו למרסיי שבצרפת, למחנה מעבר שאירגנה הסוכנות היהודית. במרסיי עיר נמל נהנינו מאד מהעיר היפה ומתרבות הצרפתית.

למרות שהייתי צעיר מאוד, אני זוכר שאבי היה מטייל אתנו ופעם לקח אותנו להפלגה בספינה לאי דיף שבו כלאו את הרוזן ממונטה קריסטו.

ביולי 1962 עלינו לארץ באנייה לחיפה ומשם הגענו לאשקלון, שיכנו אותנו במעברה, והיה שם מאד קשה, אך למרות זאת הייתה אצלנו שמחה גדולה שאנו בארץ ישראל.

הזוית האישית

דוד בן ישי: נהנתי מאד לעבוד עם נכדותי בתכנית קשר רב דורי לספר להם את העבר על העלייה מאלג'יר.

מילון

אלג'ריה - שיחרורה
בשנת 1954 פתחה החזית לשחרור לאומי (FLN) במלחמת גרילה נגד הצרפתים, שהחלה את מלחמת העצמאות של אלג'יריה. בשנת 1962, לאחר כמעט שמונה שנים של לוחמה בלתי-פוסקת, הם הצליחו לגרש את הצרפתים. עם נסיגת הצבא הצרפתי, ברחו גם רוב המתיישבים האירופיים לצרפת. ויקיפדיה

ציטוטים

”ביולי 1962 עלינו לארץ באנייה לחיפה ומשם הגענו לאשקלון“

הקשר הרב דורי