מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאיר ואתי וינטרוב – מגלות לתקומה

סבתא וים
מדינת ישראל חיה וקיימת
סבתא מספרת בקצרה על חייה

סבתא אתי וינטרוב

סבתא  אתי מספרת לים שגב:

"נולדתי בשנת 1950 בפולין. בגיל 6, בשנת 1956 עליתי לישראל. אני בת יחידה ויש לי שלושה אחים. הראשון שמו טוביה, אני נולדתי אחריו ואחרי נולד שמוליק ולאחר מכן אפרים. בפולין אימא שלי לא שלחה אותי לגן וגם לא את האחים שלי, משום שהיא חששה שיקרה להם משהו. בפולין היהודים לא הרגישו ביטחון ולכן אימא שלי ואבא שלי שמרו עלינו בבית.

באותה תקופה  ממשלת פולין לא איפשרה ליהודים שחיו בה לעלות לישראל, היא הייתה המדינה היחידה בכל מזרח אירופה שלא איפשרה ליהודים לעלות לישראל. אבל בשנת 1956 ממשלת פולין הסכימה לאפשר עליית יהודים לארץ ישראל וכך בגיל 6 עליתי לארץ.

התיישבנו בעפולה, עיר קטנה בארץ ישראל. ההתאקלמות לא הייתה קלה ולא ידעתי עברית בכלל. קיבלנו דירה קטנה והסתדרנו. התחלתי ללמוד בכיתה א' וחיש מהר למדתי עברית והייתי אחת התלמידות הטובות בכיתה. גרנו בדירת שני חדרים בגבעת המורה ולאחר מספר שנים עברנו להתגורר בעפולה בדירת שלושה חדרים……"

סבא מאיר וינטרוב

סבא מאיר מספר לים שגב:

"נולדתי בשנת 1946, שנה לאחר סיום שואת העם היהודי. נולדתי בגרמניה, שם אמי ואבי הכירו ושם חייתי בשלוש שנותיי הראשונות. בשנת 1949 עלינו לארץ ישראל באנייה. אמי הבינה שהמקום הבטוח ליהודים הוא בארץ ישראל וזה מובן מאליו.היא עברה את תקופת השואה הן בגטו לודז' והן במחנה ההשמדה אושוויץ.

בשנים הראשונות בישראל גרנו בקריית מוצקין בדירה קטנה. הוריי שלחו אותי לגן, אבא שלי עבד בנמל ואמי טיפלה בי ובאחותי זהבה שנולדה שש וחצי שנים אחרי. אהבתי ללמוד בבית הספר במיוחד היסטוריה, השתתפתי במשחקי כדורסל והייתי פעיל מבחינה חברתית. כעבור מספר שנים עברנו להתגורר בשכונת חליסה בחיפה. עברנו לגור בדירה יותר גדולה מהדירה שהייתה לנו בקריית מוצקין".

השנה אנו מציינים 70 שנה למדינת ישראל ויחד עם סבא וסבתא עברנו על המלחמות והאירועים המרכזיים שהם עברו במדינה שלנו.

"בשנת 1948 קמה מדינת ישראל ואז פרצה המלחמה בין מדינות ערב לבין מדינת ישראל: מדינת עירק, סוריה, ירדן ומצרים. המלחמה הזאת נקראת מלחמת העצמאות, במלחמה הצליחה מדינת ישראל להגן על עצמה והיא ניצחה. נהרגו בה ששת אלפים חיילים. ב-1956 היה מבצע קדש שבו פלשו כוחות ישראלים לסיני בחסות הבריטים והצרפתים בעקבות החלטתו של נצר, נשיא מצרים, לסגור את תעלת סואץ למעבר של אניות ישראליות.

ב-1967 פרצה מלחמת ששת הימים בין ישראל למדינות ערב שבה השמידה ישראל תוך מספר ימים את חילות האוויר של סוריה ומצרים וכבשה שטחים רבים שהיו שייכים למדינות ערב כמו: רמת הגולן, יהודה ושומרון וסיני. ב-1973 פרצה מלחמת יום כיפור כאשר ביום כיפור עצמו פלשו צבאות סוריה ומצרים בהפתעה לישראל. ישראל הצליחה להלום בצבאות הערבים ובסוף נחתמה הפסקת אש. במלחמה זו נהרגו שלושת אלפים חיילים ישראלים.

ב-1975 מבצע אנטבה, שבו מחבלים טרוריסטים חטפו מטוס ישראלי באתיופיה וישראל שחררה את המטוס על ידי פעולה צבאית. ב-1977 מהפך פוליטי בישראל לראשונה מאז קום המדינה ולאחר שלושים ואחת שנות שלטון של "מפאי" עלה הליכוד לשלטון ומנחם בגין הפך להיות ראש ממשלה. ב-1979 נחתם הסכם שלום הראשון בין ישראל למדינות ערב והיא מצרים ובמסגרת הסכם השלום ישראל החזירה למצרים את חצי האי סיני.

ב-1982 פרצה מלחמת לבנון הראשונה בעקבות הקטיושות אל הגליל. ב-1984 קמה ממשלת אחדות הלאומית של הליכוד ומפלגת העבודה. ב-1987 פרצה "האינתיפאדה הראשונה בשטחים". ב-1993 נחתם הסכם אוסלו בין ישראל לפלסטינים, שבמסגרתו הפלסטינים קיבלו תחת חסותם את אזור עזה ויריחו. ב-1995 נרצח רבין על ידי מתנקש יהודי בכיכר "מלכי ישראל" בתל אביב. ב-1994 נחתם הסכם השלום בין ישראל לירדן. בשנת 2000 נסוגה ישראל מדרום לבנון בעקבות החלטתו של ראש הממשלה אהוד ברק. בשנת 2001 פרצה האינתיפאדה בעקבות עלייתו של אריאל שרון להר הבית. בשנת 2006 עבר אריאל שרון ראש ממשלת ישראל אירוע מוחי ואושפז בבית החולים, הוא יצא מכל תפקוד. אהוד אולמרט החליף אותו. בשנה זו גם פרצה מלחמת לבנון השנייה.

שלושה מבצעים של ישראל בעזה כדי להתמודד עם ירי הקטיושות: סוף 2008 מבצע עופרת יצוקה, מבצע שיתקיים חודש ימים. בנובמבר 2012 מבצע עמוד ענן שנערך שבוע ימים. בקיץ 2014 מבצע צוק איתן שנערך 51 יום ובו נהרגו שישים ושמונה חיילים וחיילות.

סכמנו יחד את סיפורה של המדינה במצגת זו:

תמונה 1

הזוית האישית

ים שגב: המפגש עם סבא וסבא תרם רבות לידע האישי שלי על המשפחה, הבנתי מה הם חוו במהלך חייהם והתעניינתי מאוד בסיפוריהם.

 

מילון

גטו לודז'
גטו לודז' היה אחד מן הגטאות הגדולים בפולין הכבושה. הוא נכלל בשטח שסופח לגרמניה והיה קרוב למחנה ההשמדה חלמנו. זה היה הגטו השני שהוקם, לאחר גטו פיוטרקוב, והאחרון שחוסל ב-1944. ויקיפדיה

ציטוטים

”בפולין אימא שלי לא שלחה אותי ואת אחיי לגן משום שהיא חששה שיקרה לנו משהו. “

הקשר הרב דורי