מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה של לילי לולו קצב

לילי (לולו קצב ונכדתה אלכס פיינגולד
משחקים במעברה
השנוי הגדול של החיים במעברה.

בעיראק היינו משפחה מאוד עשירה.

כשעלינו לארץ שיכנו אותנו במעברה, מעברת עתלית. ההורים סבלו מהחיים במעברה והשנוי היה קשה מאוד. האוכל היה שונה, הבגדים שונים, חיים ללא שפע.

אני אהבתי מאוד את השנוי ואת החיים במעברה בתור ילדה, כולם היו יוצאים ומשחקים, והאוכל היה מיוחד ושונה. חילקו לנו תלושים בכדי להשתמש בהם לקנות אוכל. בערב הרמקול מודיע לבוא לקחת את מנת האוכל, כולם עומדים בתור ארוך בכדי לקבל את מנת האוכל. האוכל היה אבקת ביצים ולחם שחור עם ריבה, אני מאוד אהבתי את האוכל זו הייתה חוויה טובה עבורי. אני והאחים שלי מאוד רצינו להיות חלק מישראל, במיוחד שהייתה את הדוגמה של אח שלי שעבר לארץ בתקופה יותר מוקדמת והפך לקצין בצבא.

תמונה 1

אוהלים במעברה

אחרי כמה ימים העבירו אותנו לצריפים, עד שנעבור לבית משלנו.

חלק מהאנשים חיכו שם עד שיעבירו אותם לבית שיתנו להם, אבל אבי הבריח כסף דרך חבר שנסע ללונדון, וכשהגיע לפה קנה בית בפרדס כץ, ועברנו לשם אחרי חודש וחצי שהיינו במעברה.

תמונה 2

צריפים במעברה

פרדס כץ הינה שכונה בבני ברק בתחילת דרכה של השכונה התגוררו בה עולי טורקיה, תימן, פולין ועיראק. בהמשך עזבו רבים את המעברה והגיעו אליה רבים מעולי צפון אפריקה. בשטח המעברה עמדו צריפים ציבוריים ששימשו בתחילה כבית הספר השכונתי, קופת חולים וטיפת חלב, בהמשך הועבר בית הספר, שנקרא בתחילת דרכו "הסתדרות", מערבה, לחלקה השני של השכונה, ושמו שונה ל"קוממיות".

סיפורה של לילי (לולו) קצב (זמיר)

 

 

הזוית האישית

סבתא לולו: נולדת לדור של טכנולוגיה. מאחלת לך שתחווי בחייך רק תהפוכות טובות.

אלכס: נהינתי לעבוד אתך בפרויקט. גיליתי עלייך דברים שלא ידעתי וחשבתי שהם אחרת.

מילון

תלושים
תלושי המזכים במוצרי מזון בסיסיים ובארוחות שחולקו במרוכז.

ציטוטים

”כולם עומדים בתור ארוך בכדי לקבל את מנת האוכל.“

הקשר הרב דורי