מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה מרומניה

אני וסבא בבת המצווה שלי
תמונה מעברו של סבא ביום חתונתו
סיפורו של סבי אודות עלייתו מרומניה

סבי יהושע לפידות, נולד בתאריך 29.03.1949, ברומניה, בכפר קטן שנקרא בוזיאן. בן הזקונים לאהרון וסוסיא ז"ל, אחיהם הצעיר של אריה לופו ז"ל וחנה שרצר.

סיפור העלייה לארץ ישראל מרומניה

סיפורו של סבי היקר יהושע לפידות

הורי החליטו לעלות לישראל לאחר תקופה קשה ברומניה, בסיומה של מלחמת העולם השנייה.  מלחמת העולם השנייה, התרחשה בין השנים 1939-1945, ואילו הכרזת המדינה הייתה בה' באייר תש"ח. בשני מאורעות משמעותיים אלו, היינו אני ובני משפחתי ברומניה.

באותה התקופה היה איסור על עלייה לישראל. משפחתנו החלה לאסוף את כל החפצים בעלי הערך שיכולנו לשאת עימנו ויצאנו לדרך, אך  לא לפני שדאגו להשאיר את כל האורות דולקים בבית  על מנת שלא לעורר את חשדם של השכנים בכוונתם לנטוש את הבית ולברוח לארץ ישראל.

משפחתי נסעה לילה שלם  לכיוון הנמל הימי השוכן בעיר קונסטנצה שברומניה. הם עלו בחשאי על האנייה והמתינו  בסבלנות ליהודים רבים  מכל קצוות רומניה שהגיעו אף הם בחשאי.

האנייה הפליגה מספר ימים ובתאריך 01.01.1951,  הגענו בשלום לנמל חיפה. משם פוזרו המשפחות באופן אקראי לערים שונות במדינת ישראל.

אני זוכר מן הסיפורים, שעוד באותו היום, הועלנו על משאיות ונשלחנו לעיר באר שבע. שם הם התקבלנו ע"י הסוכנות היהודית שדאגה לשכן אותנו באוהלים, מציאות קשה שהתארכה לתקופה של חצי שנה.

החיים באוהלים היו מאד קשים, לא היה חשמל ומים והמבוגרים נאלצו מדי לילה, למתוח את האוהל ולחזק את המוטות, על מנת שהאוהל לא יעוף מהרוחות.

בזמן החיים באוהלים, המבוגרים החלו לעבוד על בניית הבתים, על מנת לספק לעצמם מקום מגורים קבוע בו יהיה חשמל ומים זורמים.

באותה התקופה, היה מחסור באוכל  ולכל משפחה הוקצבו תלושים  לרכישת מזון. כמות המצרכים נקבעה לפי מספר הנפשות בבית. המוצרים שסופקו בתלושים, היו: ביצים, עוף, מרגרינה, קמח, אורז וסוכר.

לאחר כחצי שנה עברנו למשכננו הקבוע, בית העשוי מבטון עם שני חדרים קטנים וצפופים, אך הבית היה חם.

באותה התקופה אמי נפטרה וזהו בעצם זיכרון הילדות הראשון שלי.

הזוית האישית

מור: שמחתי על ההזדמנות שניתנה לי לבלות עם סבא ולהפליג ביחד אתו אל מסע חייו. בכל פעם שקבענו להיפגש בנושא העבודה , הוא דאג לפנק אותי ולחכות לי עם שקית מלאה במתוקים. תמיד ידעתי שזכיתי בסבא רגיש , אוהב ומיוחד במינו, אך כעת גיליתי שסבא שלי הוא גם איש חזק ואמיץ.

בהזדמנות זו, אבקש לאחל לו בריאות איתנה, אריכות ימים, ועוד המון שנים טובות של אושר עילאי, נחת והמון חוויות טובות עם המשפחה.

אוהבת אותך סבא.

מילון

קונסטנצה
עיר נמל ברומניה

ציטוטים

”דאגו להשאיר את כל האורות דולקים בבית על מנת שלא לעורר את חשדם “

הקשר הרב דורי