מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה מפרס

אני וסבא וסבתא שלי בביתם באשקלון
סבא וסבתא ביום חתונתם
מאת יאיר דוד סלימי

אתחיל את סיפורי על הבית של סבא אמנון וסבתא

הבית היה בית רגיל, השפה המדוברת הייתה פרסית. עלינו לארץ בגיל 16 וחצי, סבתא נולדה באיספהן בפרס וסבא בקרמנשה. המקום הראשון אליו סבא וסבתא הגיעו עם המשפחה בארץ ישראל הוא מעברה ג' באשקלון. הם החליטו לעלות לארץ מהסיבה שבשנת-1951 הייתה עליה מעיראק פרס ורומניה.

סבא מספר – בילדותי היו משחקים שונים, לדוגמא משחק קלאס על הקרח. בבית של סבא וסבתא הייתה בריכה, ובחורף המים היו קופאים. היינו עולים על הקרח ומשחקים קלאס. פעם אחת נשבר הקרח ונפלנו לתוך המים הקפואים. סבא היה מרבה לשחק כדור-רגל, אבל הכדור היה עשוי מסמרטוטים. אני זוכר גם שהיו לנו גרבים שהיו עשויות מצמר של כבש, ולכן והיה קשה להוריד אותם.

סבא וסבתא שלי התחתנו בשנת 1951 בחודש אלול, בטהרן בפרס, שבועיים לפני שעלו לארץ. המפגש הראשון של סבא וסבתא היה בשידוך – לקחו את סבא והכירו לו את סבתא. בחתונה לא הייתה תזמורת היה רק כינור ותוף

הסיבה שעלינו לארץ היא: ציונות- עלינו על מטוס בפרס ונחתנו בארץ ב 19/9/1951, בלילה העלו אותנו על משאית והורידו אותנו במעברה ג'. לא היה שם כלום, פשוט אמרו לנו לרדת וישבנו על החבילות שלנו עד הבוקר ובבוקר קיבלנו אוהל. באוהל שהינו כשישה חודשים ואני זוכר שכל החורף ירד גשם כבד והכול היה בוץ. לאחר מכן ברוך ה' עברנו מהמעברה לבית שלנו בשיכונים באשקלון ועד היום אנחנו כאן. נולדו לנו שני ילדים במעברה וכל השאר נולדו בשיכונים.

תחום העיסוק של סבתא אז היה גידול הילדים וסבא עבד בעבודה. כיום עיסוקה של סבתא הוא גידול תרנגולות בחצר ותפירת שמיכות, וסבא מטפל בגינה.

כשהיינו צעירים החלום שלנו היה שיהיה שלום. בזמנו לא חשבנו על שום דבר אחר, חשבנו שכך חיים וזהו. תודה לאל מה שחשוב זה שגידלנו משפחה טובה.

המאכלים המיוחדים שאני מכיר מביתם של סבתא וסבא הם: חורשט, גונדי ואשפולו. ישנם גם מנהגים שונים שעברו מדורי דורות, למשל: בחג הפסח נהוג כאשר קוראים בהגדה את "דיינו" לקחת בצל ירוק ו"להרביץ" למי שיושב בסמוך אלינו (בבית שלנו הוסיפו חוק: הקטן אוסף את כל השאריות של הבצל לפח). עוד מנהג שעבר מבית סבא הוא לשפוך מים על מי שיוצא לדרך זה מסמל סימן טוב ושיחזור בשלום.

יש לנו חפץ שעובר במשפחה מדור לדור. הייתה לנו שרשרת של מטבעות זהב שסבתא חילקה אותם לכל הכלות והבנות שלה.

הזוית האישית

יאיר – אני מאחל לסבא וסבתא שלי שיחיו למשך חיים ארוכים.

מילון

חורשט, גונדי ואשפולו
מאכלים מבית סבא וסבתא

ציטוטים

”"לקחנו בצל ירוק ומרביצים למי שיושב לידינו"“

הקשר הרב דורי