מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה מפולין לכפר הנוער אלוני יצחק

סבתא יונה ונועה
יונה בילדותה עם דודתה
העליה לארץ ממקומות שונים בעולם וההתאקלמות בארץ

זהו הסיפור שלי. נולדתי בפולין שלשה חדשים לפני מלחמת העולם השנייה.
בשנת 1946 עזבתי את  פולין בדרכי לארץ. חייתי שנה וחצי בבלגיה אצל אחות אמי. בשנת 1948 אימי הצטרפה אלי והתחלנו את מסע העלייה לארץ. חיינו בצרפת-פריס במשך שלש וחצי שנים לבסוף בספטמבר 1951 הגענו לחיפה. היה מאד מרגש במיוחד העובדה שכולנו כאן יהודים בפולין דיברו תמיד על מראה יהודי שהיה מתאפיין בתווי פנים כהים ושיער כהה. כאן גיליתי לתדהמתי את הנוער הישראלי הבהיר בלונדיני עם עיניים כחולות חצוף ומלא ביטחון וקראו לו צבר. פרי מתוק מבפנים וקוצני מבחוץ  בדיוק כמו הישראלים הצעירים.
ביוני שנת 1948 הגענו לפריז. בתור פליטים יהודים בדרכם לארץ ישראל קיבלנו עזרה מהסוכנות היהודית. 
גרנו במלון בחדר ברובע ה-17 של פריס ליד שער הניצחון. היה לי יתרון גדול כי דיברתי צרפתית שותפת. מיד רשמו אותי לבית ספר שם למדתי שלוש וחצי שנים. בסוף השנה השלישית עברתי מבחני קבלה לגימנסיה. את המבחנים במתמטיקה עברתי עם הציון הגבוה ביותר בכל פריס. הדבר צוין במסיבת הגמר באותה שנה ואמי כמו כל אם פולניה הייתה מאוד גאה. בספטמבר 1951 עלינו לארץ.
הגעתי לבלגיה עם דודתי שבאה לאסוף אותי בפריז. השנה 1947 ואני בת שמונה צריכה ללמוד שפה חדשה- צרפתית. הוכנסתי למנזר ליד בריסל ומהר מאד דיברתי צרפתית. כעבור שנה וחצי היגיעה אמי לבלגיה והמשכנו במסע לארץ. הגענו לארץ בתקופת המעברות למזלנו אסף אותנו קרוב משפחה, היינו שישה איש בדירת חדר, כעבור זמן מה עברה אמי ובעלה לחדר בבית עולים בתל אביב ואני עברתי לכפר הנוער אלוני יצחק.
 
 
בכפר הייתה קבוצת ילדים מבלגיה  כך שהקליטה לא הייתה קשה המשכתי לדבר צרפתית וגם למדתי מהר מאד עברית הגעתי לכפר הנוער אלוני יצחק שנמצא ליד קיבוץ  כפר גליקסון וגבעת עדה. נקלטתי בקבוצה שרב הילדים בה היו יתומים ממלחמת העולם השנייה והגיעו לכפר מבלגיה, התחלתי מיד ללמוד בבית הספר בכיתה ו', למרות שהייתי צריכה להיות בכיתה ז'. מהר מאד דיברתי עברית.
 
בכפר שילבנו לימודים עם עבודה, עבדנו יום יום ארבע שעות בכל ענפי המשק, לול, מטבח, מחסן בגדים ובענפי החקלאות במשק השכן. בשנת 1955 עזבתי את כפר הנוער ועברתי לגור אצל אמי בנס ציונה. המשכתי את לימודי בגימנסיה המאוחדת ברחובות.
 
לסבתא היקרה
תודה ששיתפת אותי בסיפורך, אני מאוד מאוד אוהבת אותך, למדתי המון על חייך, חיים ארוכים ובריאות
ממני נועה
 
תודה לנכדה 
היה לי נעים מאוד לעבוד איתך, למדתי המון ב"לעבוד על המחשב" וגם אני אוהבת אותך מאוד
ממני סבתא
 
העשרה
 
 
כפר הנוער אלוני יצחק "אלוני יצחק הוא כפר נוער באזור הצפון ליד בנימינה השייך למועצה אזורית מנשה ונמצא ליד המושבה גבעת עדה וקיבוץ כפר גליקסון. כפר הנוער הוקם בשנת 1948 על ידי יחיאל חריף, על מנת לקלוט ילדים ניצולי שואה מארצות אירופה. הוא נקרא על שמו של יצחק גרינבוים שהיה ממנהיגי התנועה הציונית בפולין, חבר הסיים הפולני, חבר מינהלת העם ושר הפנים הראשון של מדינת ישראל
 
תשע"ה

מילון

כפר הנוער אלוני יצחק
אלוני יצחק הוא כפר נוער באזור הצפון ליד בנימינה השייך למועצה אזורית מנשה ונמצא ליד המושבה גבעת עדה וקיבוץ כפר גליקסון. כפר הנוער הוקם בשנת 1948 על ידי יחיאל חריף, על מנת לקלוט ילדים ניצולי שואה מארצות אירופה. הוא נקרא על שמו של יצחק גרינבוים שהיה ממנהיגי התנועה הציונית בפולין, חבר הסיים הפולני, חבר מינהלת העם ושר הפנים הראשון של מדינת ישראל

צבר
כינוי לישראלי בעל המראה החצוף ומלא ביטחון. שהוא כמו הפרי קוצני ומחוספס מבחוץ אך מתוק ועסיסי מבפנים.

ציטוטים

”אני מאחלת לך חיים קלים ומאושרים“

הקשר הרב דורי