מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה מעיראק לישראל

אורה עם חברי הקבוצה המתעדים
אורה בבגרותה
מה עבר עלינו בתקופת העליה

קוראים לי אורה, נולדתי בשנת 1936 בבגדד שבעיראק. בשנת 1950 כשהייתי בת 13 החלטנו לעלות לארץ ישראל. עלינו דרך פרס בזכות זה שלסבא הייתה אזרחות פרסית, מי שלא הייתה לו אזרחות נוספת השלטונות לא אפשרו לו לצאת מעיראק. נשארנו שלושה חודשים במעברה בפרס, ריכזו את כל היהודים במקום אחד ולאט לאט הגיעו מטוסים מישראל ולקחו אותנו לשער עליה ששם שהיינו כחודש וחצי.

אורה ביום חתונתה

תמונה 1

היינו צריכים לעמוד בשורות ולקחת צלחות חד פעמיות. נתנו לנו לאכול לחם, ריבה, מרגרינה, ביצה קשה ובצהריים היו נותנים לנו אורז, פטריות ומעט מאוד בשר ועוף. בערב היו נותנים לנו ארוחה דומה לזאת שהייתה בבוקר. היו מקלחות ושירותים משותפים כיבסנו את הבגדים ביד ותלינו על חבלים. המגורים חלק אוהלים וחלק צריפים.

כשעלינו לישראל היינו במעברות, היה לי אח שעלה לארץ בדרך בלתי ליגאלית והוא השכיר לנו דירה ביפו ועברנו לגור שם כל המשפחה, יחד עם הוריי ועוד חמישה אחים שלי. הלכתי ללמוד והאחים שלי עבדו כדי לפרנס את המשפחה. כשגדלנו כל אחד התחתן הקים משפחה והלך לדרכו.

אורה ומשפחתה בחתונה שלה

תמונה 2

הזוית האישית

אורה: נהניתי מהמפגשים עם הילדים בבית הספר. הילדים החזירו אותי שבעים וחמש שנה אחורה לתקופה שבה אני הייתי תלמידה בבית הספר.

חברי הקבוצה: תודה רבה לך על זה ששיתפת אותנו בסיפורייך המרגשים, ועל זה שהקדשת לנו מזמנך. נהנינו מאוד מהמפגשים. אנו מאחלים לך המון אושר בריאות הצלחה ופרנסה. שמחנו להכירך!

מילון

עליה בלתי ליגאלית
עלייה לארץ ישראל בדרך שאינה חוקית,ללא אשרת כניסה בתקופת המנדט הבריטי. ההעפלה הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב⁻1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב⁻1948 . היא כונתה גם עלייה ב', משום שנעשתה בד בבד עם העלייה החוקית שנמשכה באותה עת על פי תקנות ההגירה החמורות שנקבעו על ידי ממשלת המנדט הבריטית.

ציטוטים

”אחי שהגיע לארץ בעליה בלתי ליגאלית דאג לנו לדירה ביפו כשהגענו לישראל.“

הקשר הרב דורי