מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה המאתגרת לקרקע של הישוב הר ברכה בשומרון

אני וסבתי בכותל
החתונה של סבי וסבתי
שנת התנדבות והקמת ישוב

שמי ללה שטרן, אני סבתא של שמחי קיהן. הסיפור שלנו מספר על הערך המשמעותי של עם ישראל: ארץ ישראל.

אני בת לניצולי שואה. אבי יוסף זינדל שרד את מחנה הריכוז והצליח לחזור לביתו ברומניה. לשם הגיעו חלק מהאחים ששרדו וביחד חשבו לאן ממשיכים. האם לעבור לארצות הברית, אמריקה הגדולה, או לעלות לארץ ישראל. אבי אמר בקול נחרץ: "אין פה שאלה בכלל! רק ארץ ישראל! לא נחיה יותר תחת עול הגויים". שניים מהאחים נסעו לאמריקה ואבי הגיע לארץ ישראל שהייתה תחת שלטון הבריטים. אחיו הצעיר הגיע אחריו לארץ ונפל במלחמת השחרור בקרבות לטרון.

אני נולדתי לתוך מציאות של מדינת ישראל. המסר שהגיע מאבי הוא: רק ארץ ישראל! המסר הזה היה חלק ממני והיה ברור לי שאמשיך בדרך וברעיון של יישוב ארץ ישראל. עברו שנים ופגשתי את מי שהפך לבעלי, יוסי שטרן.

שנת התנדבות

בעלי היה חבר בגרעין ההתיישבות באלון מורה –שכם. לאחר נישואינו עברנו לגור באלון מורה .לאחר כשנה וחצי, בפסח תשמ"ג (1983), הגיע לביקור בשומרון דוד לוי, שהיה שר השיכון והבינוי. בני קצובר, מראשי המתיישבים ותושב אלון מורה, לקח אותו לסיור על הר גריזים. משם אפשר להשקיף עד השפלה. במעמד זה ולאחר בקשתם של אנשי המועצה האזורית שומרון, הכריז דוד לוי שאם יצליחו להשיג משפחות עד יום העצמאות באותה שנה, יוקם ישוב על הר גריזים.

מיד יצאה קריאה לאנשי ההתיישבות בישובים הקיימים לבוא לעשות "שנת שירות בהר". קריאה זו נועדה בכדי שיוקם ישוב מהר ובזריזות ולאחר מכן יבואו משפחות נוספות. המשפחות הראשונות שיגיעו להר ברכה יחזרו בתום השנה לבתיהם בישובים מהם באו. הקריאה הגיעה גם אלינו כמובן. לאחר מחשבות, באנו לראות את המקום, התלהבנו מהיופי והנוף עוצר נשימה של המקום. מיד החלטנו שאנו באים להקים ישוב חדש על ההר. היינו עם תינוק קטן, ישי, ועוד תינוק בדרך שנולד בהר ברכה.

יחד איתנו הגיעו משפחות נוספות מאלון מורה, קרני שומרון, יקיר ואפילו אלקנה. ביחד עלינו על ההר ביום העצמאות תשמ"ג. היה זה יום גשום מאוד. הרבה אנשים באו לחגוג עמנו את העלייה על הקרקע. בין האורחים היו גם הוריי זיכרונם לברכה.

אנחנו בעתון

תמונה 1

החיים ביישוב החדש לא היו קלים. בחורף היה מזג אויר קשה מאוד. הישוב גבוה מאוד, הנסיעה אליו הייתה מפותלת והראות היתה קשה. לפעמים הייתה תחושה של נסיעה בתוך עננים. היישוב עצמו היה קטן מאד. שביל אחד מרכזי ומשני צדיו בתים קטנים עם גגות אדומים. לא הייתה מכולת והשכנים נעזרו זה בזה בכל אשר היו צריכים. למרות כל זאת, בכל שהותנו שם הייתה לנו הרגשה של רוממות רוח ושל שליחות.

סבא יוסי בעת יישוב ההר

תמונה 2

מאלבום התמונות 

תמונה 3

הזוית האישית

סבתא: יש חשיבות למפגשים האלו להעצמת הקשר המיוחד שבין הדורות.

שמחי: היה לי מאוד כיף לכתוב עם סבתא את הסיפור. כי היה לי מעניין לשמוע שסבתא שלי הקימה את היישוב הר ברכה. ובעיקר נהניתי להקשיב לסיפורים של סבתא. נהניתי בטיול לירושלים, בעיקר מהזמן ומהבילוי המשותף עם סבא וסבתא שלי.

מילון

יישוב ארץ ישראל
עלייה לארץ, הקמת יישוב ובניית משפחה בו.

הר ברכה
בְּרָכָה או הַר בְּרָכָה, היא התנחלות ויישוב קהילתי דתי בשומרון, בשטח המועצה האזורית שומרון, מדרום לשכם. שמו של היישוב נגזר מהפסוק: "וְנָתַתָּה אֶת הַבְּרָכָה עַל הַר גְּרִזִים וְאֶת הַקְּלָלָה עַל הַר עֵיבָל". היישוב נמצא על השלוחה הדרומית של רכס הר גריזים, בסמוך לקריית לוזה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יהודים צריכים מדינה משלהם, רק ארץ ישראל “

”היה ברור לי שאמשיך בדרך וברעיון של יישוב ארץ ישראל“

הקשר הרב דורי