מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ מתימן

אני עם סבתא באירוע משפחתי
בדרך לעליה לארץ ישראל
סיפור העלייה של סבתי מתימן

סבתי נולדה בתימן בשנת 1944 לבית משפחת ארקש.

רקע

שנת 1949 – עליית יהודי תימן במבצע – על כנפי נשרים

"מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוךספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס". ( ויקיפדיה)

בשנת 1949 סבתי נעמי עלתה לארץ ישראל. סבתא מספרת שמצבם הכלכלי בתימן היה לא טוב ונכפו עליהם כל מיני צווים וחוקים נוקשים. החיים ברובע היהודי בתימן התנהלו סביב הדת, לימודי תורה ותפילות. הדקדוק בקיום המצוות היה בגדר חובה חמורה.

החינוך היהודי בתימן היה בעל אופי שמרני וסמכותי מאוד והתמקד בעיקר בלימוד התורה, הליכות ונימוסים ובמיוחד בלטה האהבה לארץ ישראל. כאשר התחילו להיערך לקראת ההכנות לעלייה לארץ ישראל אמרו להם למכור את כל מה שיש להם. כאשר הם הגיעו למטוס אמרו להם להוריד את  כל תכשיטי הזהב שהיו עליהם.

מרבית העולים שהיגיעו לארץ מתימן הועברו למעברה בראש העין. הם התיישבו באוהלים בראש העין במשך כשנתיים וחצי. הם גרו באוהלים ולאחר שנתיים וחצי הם קיבלו דירת חדר קטנה שהתגוררו בה מספר נפשות בצפיפות בלתי נסבלת. אך עם כל הקשיים הם התחילו לעבוד בעבודה קשה בבניין הארץ והקימו משפחות גדולות.

מבחינתם הם הגשימו עוד חלום להקים משפחה בארץ הקודש היא ארץ ישראל.

הזוית האישית

שביט שרעבי: היה לי חוויה לשמוע את סיפור העליה של סבתי למדתי הרבה על אורח החיים שם ואני מאחל לסבתי בריאות וחיים ארוכים.

אני עם סבתא באירוע משפחתי

תמונה 1

מילון

על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס.

ציטוטים

”שונה פרקו מאה אינו דומה למאה ואחד“

הקשר הרב דורי