מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה לארץ ישראל

סבתא כרמלה וגיא במפגשי הקשר הרב דורי
סבתא כרמלה בצעירותה
סיפור ילדותי בתוניסיה ועלייתי עם המשפחה לארץ ישראל

אני כרמלה שלוש, הסבתא של גיא שלוש, בת 70 עליתי לארץ בשנת 1952 כשהייתי קטנה בת חמש. מה שזכור לי שעלינו באונייה גדולה והנדנוד של האונייה עשה לא טוב לשאר האנשים.

הגענו לארץ לשער העליה בחיפה ובבדיקה שעשו לי גילו שיש לי מחלת עיניים שנקראת "טרכום" כמובן שהשאירו אותי לטיפול שם, על אף שאבא שלי סירב. ואני נהניתי מאוד שם. בערבים היינו מתאספים כולם ושומעים מוזיקה ושירים של ארץ ישראל.

בינתיים את ההורים והאחים העלו למעברה צמח בעמק הירדן. באחת הלילות אבא שלי הגיע לחיפה ולקח אותי איתו מבלי לבקש רשות. בערב הגיעו למעברה לחפש אותי וכעסו על אבא שלי שלקח אותי בלי רשות. היינו במעברה כ-3 שנים . ומשם העלו אותנו לשיכון קטן בטבריה. כך חיינו בטבריה עד לפני 9 שנים עברתי לרחובות אחרי ילדי ונכדי בעקבות מות בעלי אברהם ז"ל.

צפון אפריקה במלחמת העולם השנייה

כידוע לכולנו ולצערנו  הנאצים הגיעו גם לצפון אפריקה לטוניס. הורי פחדו מכל השנאה בסביבתם גם מצד שכניהם הערבים וגם מצד הנאצים. כששניהם התחברו יחד הערבים הראו לגרמנים את היהודים העשירים והצביעו עליהם באצבע כדי שהגרמנים יתאכזרו אליהם ויגנבו את רכושם. הם בזזו המון רכוש: זהב, ריהוט וכול מיני דברים מהיהודים והתחלקו בזה ביחד.

מילון

טרכום
היא מחלה זיהומית מדבקת של העיניים הנגרמת על ידי הזנים A - C של החיידק כלמידיה טרכומטיס- בעברית המחלה נקראת גרענת

ציטוטים

”הם בזזו המון רכוש מהיהודים והתחלקו בזה יחד“

הקשר הרב דורי