מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה מפולין לארץ ישראל

נגה וחיה בתוכנית "הקש הרב דורי"
ספינת ההעפלה שבה עלתה חיה
העליה לארץ והחיים מחוצה לה

הוריי נולדו בפולין, שצ'ין. בזמן מלחמת העולם השניה הוריי ברחו לרוסיה, כל משפחתי שנשארה פולין נספתה, הם גרו בוורשה והם חשבו שהשואה לא תגיע אליהם. רק אימי ושתי אחיותייה וסבתי ברחו לרוסיה עם אבי ועבדו שם עבודת פרך. הם עבדו עבודת פרך וסללו כבישים. אחי הגדול משה ז"ל נולד ברוסיה (1943). בסוף המלחמה חזרנו לפולין ושם נולדתי בשנת 1946.

כעבור שנה עברנו לצרפת כי לאבי היתה שם משפחה שעלתה לשם בשנת 1919 והתבבסו בצרפת מבתי חרושת של טסקטיל חנויות בדים והתעשרו. בזמן המלחמה גם הם ניסו לעזור ליהודים, ובן דוד של אבא שלי ניסה לעזור להבריח יהודים על ידי זיוף דרכונים, הוא נתפס ונתלה במקום מרכזי בפריז.

לפני פרוץ מלחמת העולם השניה משפחת אבי היו מקבלים פעילים לביתם שתפקידם היה לשכנע את יהודי פולין לעלות לארץ ישראל. אבא שלי הושפע מהערכים שקיבל בבית לפני המלחמה וכשחזרו מרוסיה לפולין בסוף המלחמה היה שותף לעליית יהודים ארצה. היתה להם קבוצה של פעילים שאחראים לעידוד העליה לארץ שמה היה 'תחזקנה'.

אבי היה ציוני והתעקש לעלות ארצה לפני קום המדינה. בשנת 1947 עלינו ארצה, הוברחנו בספינה קטנה ולא קיבלנו אישור כניסה לארץ אבל ההגנה הבריחה אותנו בלילה בדרך רגלית בלתי לגאלית.

ספינת ההעפלה שבה עלתה חיה

תמונה 1

כל משפחתי עלתה ארצה, שלושת האחים וההורים. כולנו התחתנו ומאושרים בארץ ישראל, כולם מסודרים, בעלי משפחות ילדים ונכדים.

הזוית האישית

נגה אילוז: הייתי רוצה להגיד לחיה שהכרתי אישה מדהימה שיודעת ליהנות מהחיים, חייכנית ומצחיקה. אני מאוד שמחה שהכרתי אותך.

מילון

rodzina
משמעות המילה היא משפחה, חלק מרכזי בחייה של חיה הוא המשפחה.

ציטוטים

”"כשהחיים מביאים לך לימונים תעשה מהם לימונדה"“

הקשר הרב דורי