מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה באוניה טרנסילבניה

אברהם כהן מרכז יום מנדלבויים
מרכז יום לקשיש מנדלבוים ר"ג
ב 1951, כשהיה בן 12 עלה לארץ בספינה בשם "טרנסילבניה", במסלול שעבר דרך הים השחור

אברהם נולד ברומניה בעיר בשם מולדובה. הוא גדל ברומניה בעיירה בשם בושושן. הגרמנים רדפו את היהודים, והוא התחבא אצל גויים שדאגו לו למחסה ולמזון. חלומו היה לעלות לארץ ישראל. בשנת 1951, כשהיה בן 12 עלה לארץ בספינה בשם "טרנסילבניה", במסלול שעבר דרך הים השחור, הים הכחול והגיע דרך הים התיכון לחיפה.
 תמונה 1
אברהם למד בבית הספר "קרונות" ליד גדרה. היה זה בית ספר חקלאי. המורה שאברהם הכי אהב היה המורה למתמטיקה. המקצוע שהיה אהוב עליו במיוחד היה גננות. בבית הספר היה תלמיד טוב. למרות זאת מוריו לא אהבו אותו, כי הוא ביקש מהם שיתנו לו עבודה אצלם בתור גנן והם נעלבו.
העלייה מרומניה באוניה טרנסילבניה 
"ממשלת רומניה הייתה להוטה לזרז את יציאת היהודים כדי למנוע תסיסה סביב ההיתר שניתן להם. היא הפעילה קו אוניות קבוע מרומניה לישראל באמצעות האונייה 'טרנסילבניה, פי שניים מעלות הנסיעה הריאלית – והג'וינט שילם. תחילה הפליגה 'טרנסילבניה'. עבור כל נוסע גבו הרומנים 55 דולרים' פעמיים בחודש, עם כ-600 נוסעים על סיפונה, ותוך זמן קצר עלה מספר ההפלגות לארבע (ביוני) ולשש (ביולי); גם מספר הנוסעים בכל הפלגה עלה בהתמדה: בכמה מההפלגות הוא הגיע ל-1,500 נוסעים."
"בסוף 1949 השתנה לפתע יחס השלטונות שהתירו לכמה אלפי יהודים לצאת מרומניה מדי חודש בחודשו, ועד סוף מאי 1950 הסתכם מספרם ב-23,000 יהודים. ממשלת רומניה שהייתה להוטה לזרז את יציאת היהודים, הפעילה קו אוניות קבוע מרומניה לישראל באמצעות האונייה "טרנסילבניה". תחילה הפליגה האנייה פעמיים בחודש, עם כ- 600 נוסעים על סיפונה, אולם תוך זמן קצר על מספר ההפלגות ל – 4 – 6 בחודש וכך גם מספר הנוסעים שעל סיפונה. 5"

מילון

אוניה טרנסילבניה
"ממשלת רומניה הייתה להוטה לזרז את יציאת היהודים כדי למנוע תסיסה סביב ההיתר שניתן להם. היא הפעילה קו אוניות קבוע מרומניה לישראל באמצעות האונייה 'טרנסילבניה, פי שניים מעלות הנסיעה הריאלית – והג'וינט שילם.

ציטוטים

”חלומו היה לעלות לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי