מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העיר ירושלים וסבא

סבא וסבתא אווה ומנשה יחד איתי בבית הספר
התמונה מיום חתונתי, בשנת 1964 בתל אביב.
ילדותי וביתי בירושלים

ההכרזה על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל

נולדתי בארץ ישראל בתאריך –  25.12.38 שמי מנשה על שמו של סבי ז"ל.אני כינוי לשמי בבית הוא "מנש" כקיצור לשמי שם משפחתי לאחר השינוי הוא "אילון". אני הבכור מבין 11 הילדים (כולל אותי). קיבלתי יחס שונה משאר האחים מפני שאני הבכור. יש לי 10 אחים ואחיות –  3 אחיות ו8 אחים. גדלתי בעיר ירושלים. ביום בו הכריזו על המדינה  ישבנו כל המשפחה עם הוריי ושמענו ברדיו שקמה מדינת ישראל, שמענו אילו מדינות הצביעו בעד מדינה יהודית ואילו מדינות לא הצביעו בעד מדינה יהודית. כולם יצאו לרחובות, שמחו ורקדו, הייתה שמחה וצהלה בקרב כל היהודים בארץ ישראל.

אירועים מיוחדים בילדותי

המשפחה שלי לקחה חלק במאבק למען מדינה יהודית, אני זוכר שהיו בריטים שהגיעו לבית הוריי וחיפשו שאריות "סליקים", בגיל שמונה, ארגון האצ"ל לקח אותי להדביק כרוזים נגד המשטר הבריטי ולאחר מכן הבריטים תפסו אותי בזמן מעשה והעלו אותי על הטנק שלהם. הם לקחו אותי למקום שאיני ידעתי היכן אני נמצא, נתנו לי 2 סטירות בלחי והוריי לא הבינו היכן אני נמצא.

כל הלילה ביליתי במחנה של הבריטים, ורק למחרת שיחררו אותי הביתה.

ביתי היה בנוי מעל בור מים בחורף, כאשר ירדו גשמים הבור התמלא והבית הוצף – בבוקר קמנו וראינו שכל המיטות והרצפה היו מוצפות ואז אנשים מהעירייה שאבו את המים והמצב חזר לקדמותו.

ילדותי וביתי בירושלים

בביתי היו  2 חדרים, הבית היה עשוי מאבן ירושלמית ומס' הנפשות בבית היה 15. בקרבת הבית היה בית כנסת והשירותים שלנו היו מחוץ לבית – בחצר. בילדותי קיבלתי שעון DOXA, בבר המצווה שלי, שנחשב שעון יוקרתי.

אהבתי לבנות טיסנים במסגרת גדנ"ע אוויר וקורקינטים ולאחר מכן רכבתי עליהם. כמו כן אהבתי לשיר במקהלה ששרה ברדיו.

אני זוכר שירי ילדות: "יודוך רעיוניי" ו – "צור משלו אכלנו", אני והמקהלה בה כיהנתי שרנו את שיר זה ברדיו.

בימי שישי לאחר הקידוש אני שר את שיר זה למשפחתי. קישור למילים של הפיוט.

וגם, בימי שישי לאחר הקידוש שרנו את השיר " צור משלו אכלנו". קישור למילים לשיר.

בילדותי, אני וחבריי שיחקנו "סטנגה", שיחקתי עם עוד חבר 1 בלבד, על מדרכות מקבילות בשכונה, וגם כיום מכירים את המשחקים – לרוב רק בירושלים.

למדתי בגן שנקרא "גן נחמד", לאחר מכן, עברתי לביה"ס היסודי שנקרא "תלמוד תורה מזרחי", ובתיכון כי"ח –  כל ישראל חברים.

לאחר מכן, השקעתי בלימודיי עוד שנה בנוסף, בביה"ס הטכני של חיל האוויר. בסה"כ 13 שנות לימוד.

 

הזוית האישית

חווית המתעד, עדי אילון: בתוכנית "הקשר הרב דורי" נחשפתי לסיפורים רבים מילדותו וחייו של סבא שלי. למדתי דברים נוספים מסבי ועל סבי, והכרתי אותו יותר לעומק. אני שמחה שעברתי את התהליך של התוכנית "הקשר הרב דורי". נהניתי עם סבא ונהניתי לחוות איתו זמן איכות.

חווית המספר, מנשה אילון: בתוכנית "הקשר הרב דורי" חשפתי את הסיפורים מילדותי וחיי בבית שבו גרתי בילדותי, עם כל המשפחה – האחים והאחיות, ההורים, סבתא וסבא שלי מצד אמא. הכרתי לעומק והבנתי את משמעותו של המשפט: "כשמת אדם זמן, עולה ספרייה שלימה באש", הבנתי כמה חשוב לספר את הסיפורים מהילדות שלי. אני שמח שעברתי את התהליך, בתום התהליך: למדתי, נהניתי, חשפתי וסיפרתי.

מילון

סליק
"סְלִיק" הוא מחבוא מחתרתי לנשק ולמסמכים סודיים. המילה נכנסה לשימוש נרחב בתקופת טרום הקמת המדינה, בעת שלטון המנדט הבריטי, אז בנה ארגון "ההגנה" סליקים בכל רחבי הארץ כדי לספק נשק להגנת נקודות היישוב השונות. מאותו שורש נגזר גם הפועל "להסליק" שמשמעו להחביא...

כרוזים
הודעה לציבור, מודעה

סטנגה
סטנגה הוא משחק ילדים דמוי כדורגל המיועד לשני שחקנים. מדרכות: מטרת המשחק - לזרוק את הכדור אל המדרכה הנגדית כך שיפגע בזווית אבני השפה וינתר חזרה אל הזורק. פעולה כזו מזכה בנקודה. שמות נוספים: סטנגה ירושלמית, פינות במלעיל, סף בירושלים

ציטוטים

”ארגון האצ"ל לקח אותי להדביק כרוזים נגד המשטר, נתפסתי ונלקחתי למקום סודי... “

הקשר הרב דורי