מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העוצר הגדול בחיפה בשנת 1946

גאיה ופרחיה
פרחיה בילדותה
סיפורה של ילדה בת 10 בתקופת המנדט הבריטי ותקופת העוצר הגדול בחיפה
תגובות הבריטים על הפעולות האלימות של תנועת המרי השבת  השחורה בשנת 1946:

ההתקפות של תנועת המרי על מרכזי השלטון והצבא הבריטי הלכו וגדלו, הכבידו מאד על שלטון המנדט הבריטי בא"י ופגעו ביוקרתו. 

 
תמונה 1

 על כן, החליט שלטון המנדט הבריטי לשבור את כוחה  של תנועת המרי, לאסור את מנהיגי ההגנה ואת ראשי הסוכנות היהודית, לפרק את הפלמ"ח שהיה כוח המחץ של ההגנה. במבצע לקחו חלק 17,000 חיילים בריטים. הצבא הבריטי הקיף את בניין הסוכנות יהודית בירושלים וערך בו חיפושים כדי למצוא מסמכים על פעולות הארגון. גבולות הארץ נחסמו, נותקו קווי הטלפון, הוטל עוצר על הדרכים ועל הערים הראשיות, הוטל מצור על 27 ישובים שנחשדו כי קיים בהם בסיס של הפלמ"ח וסליקים לנשק. 

תמונה 2

קרוב ל – 3000 חברי הגנה נעצרו  על פי "רשימה שחורה" שהוכנה מראש. ונכלאו במחנות מעצר. הנשק שנתפס הוחרם.  נעצרו מנהיגי הישוב. בעקבות השבת השחורה התעורר ויכוח בקרב הציבור היהודי בא"י . היו רבים ובראשם חיים ויצמן שתבעו להפסיק מיד את המאבק המזוין בבריטים והיו אחרים שרצו להמשיך בו.

תמונה 3

סיפורה של ילדה בת 10 בעת ההיא:אני הייתי ילדה בת 10, בזמן השבת השחורה. גרתי בחיפה עם משפחתי כשהעוצר מתקיים בשכונתנו. כמו שתואר בפתיחה, המצב היה חמור מאוד. אנחנו הילדים ניסינו לבלות בתקופה זאת בבית – לא יוצאים החוצה והצבא הבריטי מפקח עלינו ברחובות. איך נעביר את הזמן, בתור ילדים כאשר לא יכולים לצאת מהבית? (הרי לא היו אז מחשבים ולא פלאפונים !!!!!)ההורים הזהירו אותנו מפני החיילים הבריטים ואנחנו השתעממנו, חיפשנו פתרון ?! המבוגרים ישבו ליד שולחנות ושיחקו קלפים, ואנו הילדים החלטנו בינינו להציק לחיילים הבריטים.

מילאנו בקבוקים ריקים במים, עלינו על הגג ועם גב כפוף ,שפכנו את המים על החיילים הבריטיים. שפכנו וברחנו, שפכנו וברחנו. אז ראינו שהם מתארגנים עם קצין להיכנס לתוך הבניין שלנו.
 
תמונה 4

נבהלנו מאוד, רצנו אל הגברים ששיחקו קלפים בקומה ד' של הבניין והתחבאנו בין רגליהם. הם ישבו ושיחקו ואנחנו הסתתרנו שם.אחרי כמה דקות, כשהלב דופק נפתחה הדלת והחיילים הבריטים התחילו לשאול איפה הילדים ששפכו את המים?!הגברים עשו את עצמם לא שומעים. הם המשיכו לשחק ואנחנו רועדים מתחת לשולחן.הם חיפשו בכל החדרים, לא מצאו אותנו והלכו…ההורים רצו להעניש אותנו מאוד בגלל התנהגותנו הפזיזה שעלולה הייתה לסבך את המשפחות שלנו. מזלנו שהקצין הבריטי לא החמיר אתנו ואנחנו את דפיקות ליבנו וודאי זוכרים עד היום.     

מילון

השבת השחורה
כינוי שניתן ליום שבת, 29 ביוני 1946, שבו ערך השלטון הבריטי בארץ ישראל סדרה של פעולות כנגד היישוב היהודי, שבמסגרתן הוטל עוצר על ערים (תל אביב, ירושלים, חיפה, רמת גן, נתניה ועוד) קיבוצים ומושבים, נערכו חיפושים מבית לבית, ורבים ממנהיגי היישוב נעצרו.

המנדט הבריטי
המנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה (א"י), הוא מנדט חבר הלאומים (ייפוי כוח) שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים על מנת לסייע ליישוב היהודים‏ ולהבטיח את הקמת הבית הלאומי ליהודים בארץ ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל פי הנאמר בכתב המנדט‏. הבריטים שלטו בארץ ישראל (פלשתינה) בין השנים 1922 ל-1948.

עוצר
עוצר הוא הוראת גוף בעל סמכות על שטח מסוים אשר אוסרת על תנועת אנשים ברחובות. העוצר יכול לחול במשך שעות אחדות של היממה בלבד, או באופן רצוף. מטרת העוצר לשמור על הסדר הציבורי .

ציטוטים

”בעקבות השבת השחורה התעורר ויכוח בקרב הציבור היהודי בא"י“

”רבים ובראשם חיים ויצמן תבעו להפסיק מיד את המאבק המזוין בבריטים ואחרים רצו להמשיך בו“

”מזלנו שהקצין הבריטי לא החמיר אתנו ואנחנו את דפיקות ליבנו וודאי זוכרים עד היום“

הקשר הרב דורי