מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העגלון שהפך לנהג

סבא שמאי ומאחוריו סבא יצחק
סבא יצחק בילדותו עם הוריו
בגיל 65, אחרי 40 שנה של חלוקת חלב בדרך זו, סבא שמאי החליט ללמוד נהיגה.

הנכד יהודה דוב אלפסי מתעד את הסיפור שסיפר לו סבא יצחק יעקובי. סבא יצחק נולד בשנת 1955 בישראל בעיר חדרה להוריו חיים ורות יעקובי.

סבי יצחק בחר לשתף אותי בסיפור על סבא שלו, שמאי מלמוד, אביה של אמו רות.

סבא שמאי עלה מרומניה לישראל בשנת 1932. הוא היה מניצולי פרעות קישינב, שהתרחשו בשנת 1903 בעיר הולדתו, קישינב. הפוגרום פרץ בעקבות עלילת דם, שלפיה יהודים הואשמו ברצח נער נוצרי למטרות דתיות. הפרעות נמשכו יומיים והשתתפו בהן פורעים מכל שכבות הציבור הרוסי. 49 יהודים נהרגו, מאות נפצעו, ואלפי בתים וחנויות נשדדו ונהרסו.

סבא שמאי עלה לישראל  והתגורר בעיר חדרה, גם סבא יצחק גר בילדותו  בחדרה סמוך לביתו של סבא שלו, שמאי. הם גרו בית ליד בית במשק גדול. סבא שמאי היה החלבן (מחלק חלב) הראשון של חדרה. הייתה לו רפת וגם אווזה שקראו לה ברברה ששמרה על המשק.

סבא יצחק זוכר, שכאשר הוא היה ילד, הוא אהב לעזור לסבא שמאי לחלק את החלב עם הסוס והעגלה שהיו להם. הוא אהב לעלות אתו לעגלה, לנסוע ולדבר אתו. סבא היה מגיע עד לביתם של הצרכנים ומניח להם ליד הדלת כל יום חלב טרי.

לעיתים קרובות היה מצטרף אליו נכדו, הילד יצחק, כדי לעזור לסבא שמאי בחלוקת החלב. סבא יצחק זוכר עוד את הסוס והעגלה, שעליהם הם היו מניחים את כדי החלב ועוברים מבית לבית.

בגיל 65, אחרי 40 שנה של חלוקת חלב בדרך זו, סבא שמאי החליט שהגיע הזמן ללמוד נהיגה.  סבא שמאי ניסה לעבור הרבה טסטים אך נכשל בכל פעם. הוא היה רגיל לסוס שלו ולעגלה, ולא לשכלולים שהרכב דרש… בטסט התשיעי הוא והבוחן התהפכו עם הרכב. תוך כדי ההתהפכות, סבא שמאי צעק "דיו"…

בטסט העשירי כשהבוחן זיהה את סבא שמאי, הוא כנראה פחד והעביר את סבא שמאי את הטסט בלי לבחון אותו!

עד היום כשסבא יצחק נזכר בכך הוא צוחק…

תמונה 1
סבא יצחק וסבתא ציפי

הזוית האישית

יהודה דב: תודה לך סבא על הסיפור המעניין והמשעשע.

מילון

חלבן
חלבן הוא מקצוע נוסף מקשת המקצועות של הימים ההם, בהם ניתן השירות "עד פתח הבית". החלבן היה מגיע לדלת הדירה בשעת בוקר, נושא עמו כלי קיבול גדול ובו החלב. הוא היה מכניס לכלי כד בנפח של ליטר ושופך את החלב לכלי שהגישה לו עקרת הבית, וזו הייתה ממהרת להכניס את הכלי לארגז הקרח, לבל יחמיץ החלב. היו עקרות בית שהיה להן כלי גדול מאלומיניום מיוחד לחלב, אליו היה שופך החלבן את החלב מתוך כד המדידה שלו.

ציטוטים

”"הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד"“

הקשר הרב דורי