מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העגלון ותיק הסוכריות

סבא אורי והנכד רועי בבר המצווה של רועי
סבא אורי ורועי
ילדותו של סבא אורי

סבא אור נולד בעיראק בשנת 1941 הוא עלה לישראל. סבא אורי משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם רועי שמביא את סיפורו:

אורי היה קטן הוא עלה מעיראק ישר למעברה ליד קריית אתא. הם גרו בצריף מפח, הוא ושני הוריו וחמשת אחיו. בחורף היה קר מאוד ובקיץ היה חם מאוד. השירותים היו שירותים משותפים והם נמצאו מחוץ לצריף.

כשאורי עלה לכיתה א' לאמא שלו לא היה כסף לרכוש לו תיק ולכלי כתיבה לבית הספר. יום אחד הגיע אליהם העגלון שהיה מחלק נפט לחימום הבית והביא לסבא אורי תיק חדש מעור, היו בו כלי כתיבה וסוכריות. זו הייתה מבחינתו הפתעה גדולה ומרגשת שנתנה לו נקודת פתיחה טובה ללימודיו ואכן הוא היה תלמיד מצטיין. כשגדל ורצה להגיע לבית ספר בסמת בחיפה, בית ספר שנחשב לאחד הטובים והיה קשה מאוד להתקבל אליו. הוא למד קשה לאור העששית שזו הייתה המנורה שלהם מנפט. הוא היה צריך לחכות שכל משפחתו תלך לישון משום שכולם חיו בחדר אחד. גם בלילות קרים הוא נשאר ער מכוסה בשמיכת צמר והכין שיעורים.

בזכות נחישותו וההתמדה שלו, הוא הצליח לעבור את המבחנים הקשים ולהתקבל לבית ספר בסמת בחיפה. אחרי שהוא סיים את לימודיו עם תעודת הנדסאי אלקטרוניקה, הוא התגייס לצבא, לחיל הים ועם השנים הפך להיות מנהל מחלקת הקשר בחיל הים והיה אחראי על כל ציוד הקשר בספינות החייל וגם בצוללות.

סבא אורי היה חבר במשלחת של חייל הים לגרמניה ועזר בהכנת הצוללות שממשלת ישראל קיבלה מגרמניה. לפני מלחמת ששת הימים הוא נשלח לאפריקה להביא אנייה שהייתה במקורה מיועדת להובלת בהמות. הם שטו איתה דרך קו המשווה והביאו אותה ארצה. בהמשך חייל הים הפך אותה לספינה להובלת טנקים. לבסוף כשסבא אורי פרש מחיל הים אחרי למעלה מ – 40 שנות שרות בחיל הים ערכו לו מסיבה גדולה.

הזוית האישית

רועי סביון מביא את סיפור של סבא אורי סביון. הכל התחיל בתיק עם כלי כתיבה וסוכריות שסבא קיבל מהעגלון…..מפה מספר רועי על הנחישות והתמדה  של סבא שלו לאורך כל השנים בכל התפקידים בחיל הים.

מילון

עששית
מנורה

ציטוטים

”"נולדתי בשנת 1941 ועליתי לארץ עם משפחתי ב 1947"“

הקשר הרב דורי