מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסתת הראשון בישראל – המורה הראשון למקצוע הסיתות

אברהם מדיני
סתתים תימנים בירושלים
אברהם מדיני בן יחיא מבוני הארץ

אני אברהם מדיני (מדינה) בן שולמית ומאיר מדיני, נולדתי בבית חולים בהר הצופים שבירושלים בשנת 1936.
 
מקור שם משפחתי- מדיני ( מדינה)
מקור השם בגלות ספרד, או כפי שנזכר בספר עובדיה, מקורו בעיר מדינה דל קמפו שליד ולד- אל- וליד, הקיימת עד ימינו אלה בספרד. medina del campo. בין הבולטים במשפחת מדינה היה משה דה מדינה שיסד את הדפוס העברי בסלוניקי יוון בשנת 1594. מתוך הגלות הגיעו הראשונים לתימן בשנת 1681. יש אומרים שראשיתם של העולים לתימן הגיעו ישר מגלות ספרד. ע"פ המחקר שנערך, עסקו הראשונים בנפחות, צורפות זהב ולבסוף עברו לייצור "קוץ" (גבס) וכמובן במסחר. עד כאן מקור השם מדינה ולמעשה מקור משפחתי בקצרה.
 
סבי אברהם מדינה – היה סתת במקצועו. סבי נולד בצנעה לאביו, יחיא בן אברהם הלוי מדינה. הוא עלה לישראל בשנת 1883 עם אשתו רומיה ובניו אברהם, יצחק ויעקב והבת נעמי. סבי, אברהם מדינה  בן יחיא, רצה באותם ימים לעזור בפרנסת המשפחה, העבודה המצויה באותם זמנים הייתה מלאכת סיתות האבנים לבנין. 
 
תימנים בונים בירושלים התמונה צולמה ב-01/01/1930 מלאכת הסיתות שהייתה כמונופול בידי ספקים ערבים ונוצרים בעיקר תושבי בית חנניה ובית לחם הסמוכים לירושלים. אברהם הנער (סבי) אהב מאוד את מלאכת הסיתות, מאחר והיה אומן בנשמתו נצמד לסתת אמן איטלקי בכנסיית דור מציון מתבונן באיטלקי ובעבודתו שהיה  מפסל מדונות לכנסייה.
 
תמונה 1
 
יום אחד בהפסקת הצהרים, ביקש סבי מהאומן האיטלקי את האיזמל והפטיש והחל לאמן את עצמו בסיתות ובפיסול. לימים, היה מזמין בעצמו אבנים מהמחצבות ומסתת אותם בעצמו ומוכר אותם לקבלני בנין והוא בן 15 שנים בלבד. לאחר מספר שנים מעטות החל ללמד את אומנות הפיסול והסיתות באבן, בבית הספר "בצלאל" הוא היה המורה הראשון לסיתות.
מהסיתות עבר סבי לקבלנות בנין וסיפק עבודה לתלמידיו הסתתים והבנאים ואת עבודת הפיסול שמר לעצמו. הוא פיאר ופיסל חלק מהבנינים שבנה ביניהם האריה שעל בנין "גנראלי" בירושלים, עמודים ותחריטים משיש בכל מקום שאפשר היה. הוא לימד את "המוסקובים" עולי העליה השלישית את מלאכת הסתתות והיה בין מיסדי המשרד הקבלני של ההסתדרות- אבי " סולל בונה " של היום.
 
סבי, אברהם מדינה מלבד היותו הסתת העיברי הראשון בישראל היה גם בנאי גדול מראשית המאה. מבנייניו הגדולים:

בנין בית החולים שערי צדק (ואלך).

שלושת המושבות מגדל, מנחמיה ומרחביה.
בנין חפץ המופאר שהקים המליונר דאז חפץ יהודיוף בשכונת הבוכרים שמעוטר בפסלים מרהיבים ועד היום אין יודעים בציבור מי בנה אותם. מרוב יופיו של הבנין נקרא אז בפי הבריות "ארמונו של המשיח" .
בנין החבשים את הכותרות בתחריטי האבן שבשעריה
בנה ופיסל את בנין בית החולים הצרפתי המשמש כיום כמשרד החינוך.
בנין "גנראלי" ואת פסל האריה על הגגז
בנין הטכניון הישן בחיפה
בניין בית היתומים דיסקין.
 
מלבד הבניינים הגדולים והמפוארים שהוזכרו בנה סבי בניינים ברחביה ומרכז ירושלים ומקומות אחרים וזאת במטרה להוציא מידי הערבים את מלאכת הסיתות. כמובן, מפאת אישיותו הצנועה מבית ומבחוץ וכשרונו ואחריותו הרבה כלפי פועלים שעבדו איתו, נמסרו לו עבודות רבות ע"י חברות הבניה והקבלנים הגדולים של התקופה.
תמונה 2 
 
החצר הגדולה במרחביה
תמונה 3 
נבנתה על פי תכנונו של הארכיטקט היהודי-גרמני הידוע אלכסנדר ברוואלד (מתכנן הטכניון הישן בחיפה ומייסד הפקולטה לארכיטקטורה בו), על פי תכניתן של חוות חקלאיות מבוצרות באירופה במאה ה-19, עם אלמנטים מזרחיים של קשתות מסוגננות: חצר רבועה בת 100×100 מ', כאשר מצפון בניני המשק (אורווה, רפת, מחלבה, מחסנים) ממזרח בניני המגורים, במערב בתי המלאכה (נגריה, מסגריה, מאפיה, מטבח וחדר האוכל) ובדרום, המורד התלול נשאר השטח פתוח להתרחבות.
כדי שלא לתת עילה לשלטונות לגרש את העובדים הזמניים, הובאו פועלים יהודים ילידי הארץ מצפת, פקיעין וירושלים, שהיו גם נתינים עותמאנים כחוק. הסתת הירושלמי התימני אברהם מדינה הופקד על המלאכה בהיותו איש מקצוע, המסור לבניין ארץ ישראל בכל נפשו ומאודו. 
 תמונה 4
תמונה 5
תמונה 6
 
העשרה
סולל בונה: "סולל בונה היא מחברות הבנייה הגדולות בישראל, והוותיקה שבהן.
אחת מתוצאות המשבר הכלכלי אליו נקלע המשרד הייתה החלטה שהתקבלה בחודש מרץ 1924 ליסד חברה בשם "סולל בונה – חברת פועלים עברית שיתופית לעבודות ציבוריות, בניין וחרושת", על בסיס המשרד לעבודות ציבוריות, חברה שנוהלה כחברה עסקית. המשרד לעבודות ציבוריות ואחריו סולל בונה בנו את רוב הבתים הראשונים בשכונת בית הכרם בירושלים."
 
תכנית הקשר הרב דורי ,
מובילת תכנית איילת שחק

מילון

סולל בונה
סולל בונה היא מחברות הבנייה הגדולות בישראל, והוותיקה שבהן. אחת מתוצאות המשבר הכלכלי אליו נקלע המשרד הייתה החלטה שהתקבלה בחודש מרץ 1924 ליסד חברה בשם "סולל בונה - חברת פועלים עברית שיתופית לעבודות ציבוריות, בניין וחרושת", על בסיס המשרד לעבודות ציבוריות, חברה שנוהלה כחברה עסקית. המשרד לעבודות ציבוריות ואחריו סולל בונה בנו את רוב הבתים הראשונים בשכונת בית הכרם בירושלים

ציטוטים

”הסתת הירושלמי התימני אברהם מדינה היה איש מקצוע, המסור לבניין ארץ ישראל בכל נפשו ומאודו“

הקשר הרב דורי